WordPress – Innovatief of niet?
Af en toe wordt een groot bedrijf geanalyseerd op de mate van innovatie. Dit keer nemen we WordPress onder de loep. Andere cases zijn o.a. Wikipedia, Android, Virutal Reality, Hyves en Kunstmatige intelligentie.
WordPress Case
Sinds het begin van deze eeuw is open source content management systeem (CMS) software toegenomen in populariteit. Dergelijke software stelt gebruikers in staat om te gemakkelijk websites te bewerken, te wijzigen en website content te publiceren via een centrale interface. In dit geval richten we ons op WordPress, het grootste content management systeem op dit moment. Het systeem wordt gebruikt door verschillende groepen, van kleine individuele bloggers tot aan grote bedrijven zoals CNN, Forbes, General Motors, Harvard Business Review, The Rolling Stones, The New Yorker en de website van Sony.
Zoals eerder vermeld, is WordPress toonaangevend op het gebied van open source CMS. Het belangrijkste voordeel voor de gebruikers is dat de software is gratis te gebruiken is, flexibel is voor aanpassingen en de beschikbaarheid van een groot aantal gratis extra’s, zoals plugins en thema’s. Er zijn een aantal directe concurrenten op de markt van open source producten zoals Joomla en Dupral, maar deze partijen zijn veel kleiner dan WordPress. Hoe is het mogelijk dat dit systeem is zo veel groter is? En hoe voorkomt WordPress dat concurrenten marktaandeel afnemen?
Hoe wordt er geld verdient?
Automattic, het bedrijf achter WordPress, biedt diensten aan die tegen betaling gedaan worden. Bijvoorbeeld, deskundige ondersteuning of speciale wensen. Automattic biedt dit dan aan voor een vergoeding. Het business model van Automattic is dus gebaseerd op deels open stellen van de innovatie en deels de waarde van de innovatie omzetten in geld. Hoe zorgt Automattic ervoor dat WordPress groot blijft? Een groot deel van de marketing is gerelateerd aan free publicity, dit houdt in dat op elke site er een logo van WordPress terug te vinden is die linkt naar de hoofdsite, hiermee komen de diensten van Automattic automatisch onder de aandacht .
De websites die zijn gemaakt met de WordPress-software hebben ofwel via Automattic of via externe partijen hosting nodig, zodat potentiële bezoekers toegang tot de website hebben via het internet. Deze hosting is niet gratis en wordt vaak aangeboden in combinatie met een site.
Hoe blijft het CMS groeien?
WordPress is het meest populaire CMS, met ruim 77 miljoen gebruikers en een groei van 100.000 gebruikers per dag. Verder zijn er grote websites die het systeem gebruiken (bijvoorbeeld CNN, Forbes, General Motors, Harvard Business Review) dit geeft aan dat WordPress kwalitatief goed is en enorm veel mogelijkheden heeft. Voor nieuwe gebruikers is dit een signaal om ook voor dit specifieke CMS te kiezen.
Naast kwalitatief goede websites zijn er ook een groot aantal gebruikers die met elkaar praten via online forums, waar gebruikers elkaar kunnen helpen om een probleem op te lossen. Niet alleen zorgt direct interactie voor hulp, ook kunnen gebruikers profiteren van eerdere problemen door andere gebruikers die online staan op deze fora. Zo kunnen problemen snel en simpel opgelost worden. Wanneer u uw website laat maken kan uw ontwikkelaar dit vaak voor u doen. Interesse in een WordPress site? Neem contact op!
Ontwikkelaars en WordPress
Ontwikkelaars spelen ook een zeer belangrijke rol. De ontwikkelaars van o.a. plugins produceerde een totaal van 36.689 plugins die door de gemeenschap gebruikt kunnen worden om zo hun website te verbeteren. (Getal komt uit 2015). Het aantal ontwikkelaars van deze plugins is moeilijk te kwantificeren. Hier wordt het aantal plugins aangeboden via de websites van externe partijen niet meegenomen . Sinds de introductie in 2003, hebben een totaal van 55 ontwikkelaars ruim 346.509 regels code toegevoegd aan de broncode.
Hoe is WordPress innovatief?
In eerste instantie is WordPress een gestandaardiseerd product, het is niet een op maat gemaakt voor elke gebruiker. WordPress vergroot de concurrentiekracht binnen de industrie, het zorgt er namelijk voor dat bedrijven zich kunnen onderscheiden door een site volledig aan te passen aan hun eigen wensen. Door de ontwikkeling van nieuwe plugins en themes blijft het CMS innovatief en staat het nooit stil.
WordPress stelt ontwikkelaars in staat om de eigen codes maken en deze te gebruiken binnen de WordPress software. Dit is typerend voor Open innovatie en open source. Het is dus mogelijk om uw eigen website min of meer volledig naar uw wensen te maken. Dus de innovatie zit hem in het feit dat gebruikers het product zelf voor hun eigen specifieke behoeften veranderen.
Conclusie
WordPress is een uitstekend voorbeeld van een succesvolle open source-systeem in de CMS industrie. Met een marktaandeel van meer dan 60% is het de absolute marktleider. Een combinatie van voordelen zorgen ervoor dat dat het CMS kan groeien; open source, geschreven in een populaire programmeertaal, veel plugins en thema’s beschikbaar vanaf het allereerste begin en het gebruiksgemak van een overzichtelijke interface. En ja, deze website is ook gemaakt met het populaire systeem!