De weg naar Succesvolle Innovatie

Innoveren is belangrijk voor elk bedrijf. Als bedrijf zijnde is het belangrijk om met je tijd meegaan en aan de altijd veranderende behoefte van de klant blijven voldoen. Maar hoe is innovatie ook succesvolle innovatie? Er zijn een aantal regels en voorwaarden om succesvol te kunnen innoveren. Ten eerste moet er een duidelijke structuur en een helder plan van aanpak worden vastgesteld. Verder moet de klantbehoefte centraal staan en moet de innovatie nuttig zijn. De lean startup manier is een goede aanpak om hier de focus op te houden. Daarnaast moet ook de manier van introduceren van het uiteindelijke resultaat van belang.

De aanpak voor Succesvolle Innovatie

Begin niet in het wilde weg met het bedenken van creatieve innovatieplannen. Maak eerst een plan van aanpak, want door het proces te structureren zal het effectiever zijn en ook minder tijd kosten. Daarbij is het eenvoudiger om antwoord te kunnen geven op een concrete vraag. Het plan begint met een visie, waarop vervolgens een missie wordt gebaseerd. De missie moet tot een strategie worden uitgewerkt. Hierna worden dan weer tactieken uitgestippeld. Belangrijk in deze fase is het verschil tussen strategie en tactiek goed duidelijk te hebben.

Behoefte van de klant

Ook al is het product nog zo goed, het is niet interessant voor en organisatie wanneer de klant er geen behoefte aan heeft heb je er niets aan. Breng dus zoveel mogelijk de behoeftes van de klant in kaart. Dit is niet altijd eenvoudig, omdat niet elke behoefte bewust aanwezig is. De eenvoudigste manier om te informeren naar klantbehoefte is klanten te vragen naar hun wensen. Dit kan middels diverse soorten onderzoek of door een feedbackformulier. Op dezelfde manier kan worden gevraagd tegen welke problemen of ergernissen je klanten aanlopen. Dit soort vragen levert heel concrete input op voor succesvolle innovaties. Moeilijker te doorgronden zijn de zogenaamde latente behoeften, die onbewust aanwezig zijn bij klanten. Als je dit soort behoeften echter weet te ontcijferen, heb je vaak goud in handen. Daarnaast is het belangrijk om signalen uit de markt op te halen om zeker te zijn dat men de innovatie adopteert. Veel innovaties mislukken omdat klanten de innovatie niet adopteren.

Meerwaarde is cruciaal voor succesvolle innovatie

Een succesvolle innovatie is een nuttige innovatie. Er moet een zekere meerwaarde worden geboden. Die meerwaarde kan zijn dat consumenten en wijzer of blijer van worden, maar ook dat er tijd, moeite of geld wordt bespaard. De consument moet er dus baat bij hebben. Het moet vernieuwend zijn en iets toevoegen, anders is er geen reden om het te gaan gebruiken.

Voorbeelden van innovaties die succesvol zijn vind je terug in elke sector. Denk bijvoorbeeld aan Bluethooth of cloud innovatie die tegenwoordig niet meer weg te denken zijn van onze telefoons en computers.

Introductie

De introductie van een nieuwe dienst of nieuw product is cruciaal. Het juiste product moet voor de juiste prijs op de juiste plaats worden aangeboden en hiervoor moet promotie worden gemaakt. Alleen dan krijg je een succesvolle innovatie. De promotie moet op het goede moment plaatsvinden, zeker als een product seizoensgebonden is. Innovatieve kerstverlichting promoot je bijvoorbeeld in de winter, niet in hartje zomer. Laat duidelijk zien wat het product onderscheidend en bijzonder maakt. Maak reclame, bedenk een pakkende slogan en breng dit alles onder de aandacht bij de juiste doelgroep. Zo zorg je voor een succesvolle introductie en succesvolle innovatie.

Zelf meer leren over ondernemen en de Lean Startup methode? Het boek ‘The Lean Startup’ van Eric Ries is verplichte kost!