Wat is innovatie?

Wat is innovatie en wat is een uitvinding?

Innovatie komt in vele vormen voor en wordt vaak verward met een uitvinding. Maar, een uitvinding is geen innovatie, maar een innovatie is wel een uitvinding. Nogal verwarrend, maar in dit artikel zal er duidelijkheid komen over de verschillen tussen creativiteit, uitvinding en innovatie. Wat is innovatie? Als we kijken naar de wetenschappelijke wereld zijn er enkele duidelijke verschillen tussen de drie termen die gerelateerd zijn, maar niet hetzelfde betekenen.

Definitie van Creativiteit

Vaak wordt gedacht dat creativiteit alleen op gebieden zoals kunst en muziek voorkomt. Echter komt creativiteit overal in terug. Vooral voor bedrijven is creativiteit belangrijk omdat het een op langere termijn een goed competitief voordeel kan opleveren. Om dat verder uit te leggen is het belangrijk om creativiteit te definiëren:

Creativiteit is de productie van nieuwe ideeën die passend en nuttig zijn in een bepaalde situatie.

Als we kijken naar de definitie, is deze nog steeds vrij vaag. Een voorbeeld kan duidelijkheid scheppen: Stel, je bent op je werk en overal liggen papieren. Mike bellen, afspraak om 10.00 uur met uw leidinggevende etc. Begraven in allerlei kleine papiertjes kom je met het idee om een beetje lijm op het papier te doen en ze tijdelijk op het beeldscherm van de computer te plakken. Dit gebeurde bij 3M, een werknemer gebruikte zijn creativiteit  om een nieuw idee te bedenken wat passend en nuttig was in zijn gegeven situatie. Als we dan kijken naar de definitie van creativiteit zie je het voldoet aan de ‘criteria’.

De resource-based view stelt zelfs dat creativiteit is een strategische resource is, die waardevol zeldzaam,  niet te imiteren is en niet-vervangbaar is. Dit maakt creativiteit een resource wat zeer belangrijk is voor bedrijven. Het kan, zoals in het voorbeeld van 3M, veel teweeg brengen. Wie gebruikt er nu geen post-its?

Definitie van een uitvinding

Een uitvinding en een innovatie worden vaak door elkaar gehaald. De computer (PC) was een uitvinding van Xerox in het begin van de jaren ’70, maar het was Apple / IBM die ervoor zorgde dat het een echte innovatie werd. Wat is innovatie? En wanneer wordt iets een echte innovatie?

Een uitvinding is de ontwikkeling van iets nieuws en  nuttigs, ook wel creatief denken belichaamd in een fysieke vorm. Als je een creatief idee hebt is de volgende stap het fysiek maken van dit idee. Wanneer het fysiek gemaakt is noemen we het een uitvinding. Iedereen kan een uitvinder te zijn, maar niet alle uitvinders zijn innovators. Bijvoorbeeld, als je een leuk idee hebt over een voorverwarmde wc-bril en je besluit het om fysiek te maken, wordt het een uitvinding, maar is het niet erg waarschijnlijk dat het een innovatie zal worden omdat het moeilijk is om dit te vermarkten. Uitvindingen zijn min of meer experimenten van creatieve ideeën.

Wat is innovatie?

Dus een innovatie is niet uw zelfgemaakte voor verwarmde wc-bril, maar de post-it van 3M en de personal computer waren het wel. Wanneer is een uitvinding geen uitvinding meer maar een innovatie? Kortom, wat is innovatie?

Een innovatie is de succesvolle (commerciële) implementatie van creatieve ideeën door een organisatie.

De post-it die bedacht werd door een medewerker was niet direct een hit. Maar na een aantal jaren werd uiteindelijk het idee toch opgepakt en werden er commerciële inspanningen gedaan om het product naar de markt te brengen. Er moet een business model, strategie en tacktiek bedacht worden en uiteindelijk moet alles uitgevoerd worden.  Dit zorgt er voor dat een innovatie een commercieel succes kan worden. Daarnaast is het belangrijk om de innovatie te beschermen door middel van een octrooi. Hiermee wordt voorkomen dat iemand met het idee er van door gaat. Octrooien kunnen gebruikt worden om te voorkomen dat vergelijkbare producten op de markt komen. Dit noemen we defensieve beschermingsmaatregelen.

Xerox, de oorspronkelijk uitvinder van de PC is er niet in geslaagd om de PC tot een innovatie te maken. Zij hadden hun focus ergens anders op liggen destijds. Wellicht wanneer zij deze uitvinding wel hadden opgepakt is het goed mogelijk dat we nu niets anders kennen dan Xerox PC’s. IBM zag wel kansen in het idee van de computer en deed organisatorische inspanningen om de uitvinding te commercialiseren. De focus was om te laten zien dat dat de PC nieuw en nuttig is voor veel verschillende situaties, zoals berekeningen, brieven schrijven en natuurlijk het internet. Echter zijn lang niet alle innovaties zomaar een succes, ruim 90% haalt het eerste jaar niet eens. Innovaties mislukken ook met grote regelmaat, benieuwd waarom productinnovaties mislukken?  Geïnteresseerd in innovatie? Bekijk dan ook eens de innovatieboeken.