Waarom digitale media geprinte media nooit helemaal overneemt

Krantenbezorgers zullen het beamen: het aantal abonnees is de laatste jaren flink gedaald. Veel mensen hebben de overstap gemaakt naar een online omgeving om nieuws te lezen, notities te maken en kaartjes te versturen. Online lijkt steeds meer de offline wereld over te nemen echter moeten we ons afvragen of dat daadwerkelijk ook helemaal gaat gebeuren. In dit artikel ga ik in op de voordelen van print, vernieuwingen zoals online printen en waarom we voorlopig niet van print af zijn.

Voordelen van print

Print heeft veel voordelen. Dat hoef je de grote disruptieve bedrijven zoals AirBnB en Facebook niet te vertellen. Zij maakten de afgelopen jaren diverse papieren uitgaves. Zo kun je tegenwoordig het airbnbmag lezen maar ook het Grow Magazine van Facebook. Waarom? Het levert het gewenste resultaat op: aandacht.

Als je denkt dat print enkel de aandacht oplevert van de oudere generaties heb je het mis. Onderzoek wijst uit dat mensen onder de 35 zijn tussen 2017 en 2018 steeds meer print gaan lezen. Van de ondervraagden leest 15% vaker een vakblad. Dat geldt vooral voor generatie Z (18 – 24); in deze groep is dit 28%. Daarnaast geeft ruim 10% aan dat zij ook vaker brochures, tijdschriften en andere geprinte documenten lezen van bedrijven.

Aandacht door print

Een van de belangrijkste voordelen van print is het feit dat het voor langere aandacht zorgt. Brochures, flyers en dergelijke komen fysiek bij ons thuis, we kunnen ze niet wegklikken. Daarnaast valt print op: een kaartje vanaf je vakantie adres heeft altijd meer impact dan een foto via whatsapp.

Nieuwe beweging: Print online & online printen

Online printen klikt tegenstrijdig maar het is één van de groeimarkten binnen de print industrie. Door zelf te kunnen aangeven wat er geprint dient te worden is het mogelijk om een bestelling op maat te maken. Gepersonaliseerde print opdrachten zijn daarom populair, denk bijvoorbeeld aan flyers of (zakelijke) visitekaartjes. Maar ook als particulier of vereniging liggen er mogelijkheden. Wat dacht je van het clubblad van de plaatselijke sportvereniging? Bij een partij zoals Drukzo zijn de mogelijkheden eindeloos.

Naast het online printen zien we ook steeds meer print online. De artikelen die normaliter in de fysieke krant verschijnen, verschijnen ook online. Een goed voorbeeld van een speler die hier op anticipeert is Blendle. Blendle maakt het mogelijk om online de krant te lezen en te betalen per artikel, ongeacht de bron.

We zijn nog niet van print af

Enkele jaren geleden waren er veel geluiden over het verdwijnen van print. Cijfers liegen er niet om: het is de afgelopen jaren absoluut minder geworden op alle fronten. Echter is er een duidelijke comeback waar te nemen binnen de print markt. Het vasthouden van een krant, brochure of flyer blijft toch aanspreken. Ook organisaties die veelal online opereren kiezen voor een offline manier van communiceren. De aandacht die het vestigt op een boodschap is groter en is makkelijker te lezen dan artikelen online. Juist de combinatie van online en offline print maakt het een krachtige manier van communiceren.

Hoe kijk jij aan tegen deze ontwikkelingen? Laat het weten in een reactie. Zelf een leuke case rondom innovatie? Stuur hem in.