Voorbeelden van Mislukte Innovaties

Innovatie is natuurlijk een nobel streven, maar niet elk initiatief is even succesvol. Hier lees je 10 voorbeelden van mislukte innovatie. Zelfs de grote, bekende merken en bedrijven maken weleens een misser op het gebied van innovatie. Misschien kun je het je amper voorstellen, maar ook Apple heeft weleens een product op de markt gebracht dat jammerlijk is geflopt.

Kerst 2020Kerst 2020

Apple Newton

In de jaren ’90 introduceerde Apple de Apple Newton. Dit was een zogenaamd ‘intelligente’ handcomputer die was voorzien van een touchscreen. Het zou dé revolutie worden in de computerwereld. Het apparaat kostte ongeveer 1.000 dollar en zou geschreven aantekeningen om kunnen zetten in een digitale versie. Helaas bleek dit niet goed te werken.

Het herkennen van handschriften ging langzaam en bij het omzetten werden veel fouten gemaakt. Het apparaat werd zelfs belachelijk gemaakt in de tv-serie The Simpsons. Uiteindelijk werd de Newton uit de schappen gehaald. Volgens Steve Jobs was het misgegaan in het management, omdat ervoor was gekozen om het product op de markt te brengen voordat de technologie helemaal op orde was.

De Concorde als voorbeeld van mislukte innovatie

De Concorde kennen we allemaal nog wel. Dit supersonische vliegtuig maakte het mogelijk om binnen 3 uur van New York naar Amsterdam te vliegen. Een enorme tijdswinst voor gebruikers. Echter was er ook een groot nadeel aan de Concorde: de kosten van kerosine waren astronomisch hoog. Ook was het vliegtuig lastig te besturen en zijn er ongelukken gebeurd. In 2003 is de laatste vlucht met de Concorde gemaakt, hierna is deze uit de luchtvaart gehaald. Inmiddels zijn er weer plannen om de Concorde terug te laten komen met de nieuwe technologieën van deze tijd.

Concorde als mislukte innovatie

 

Virtual reality-bril

Nog een mislukte innovatie uit de jaren ’90: de VR-bril. Met deze bril kon je in een digitale wereld bewegen, de virtuele realiteit. De bril bleek echter slecht te zijn voor je ogen en veel mensen werden misselijk van het gebruik. Daardoor werd er uiteindelijk amper software voor de VR-bril ontwikkeld en de bril raakt in de vergetelheid. Inmiddels zijn er nieuwe versies, zoals de oculus rift. Deze hebben de technologie beschikbaar gemaakt voor het grotere publiek.

Even tussendoor..

Wél succesvol innoveren? Dan is het Innovatieboek wat voor jou. Een boek vol scherpe vragen om je goed na te laten denken over jouw concept en de uitvoering daarvan. Bestel hem nu op Bol.com

het innovatieboek

Koop het Innovatieboek nu op Bol.com

De Segway als mislukte innovatie

De Segway is eigenlijk een uitvinding voor een niet bestaand probleem. Het is de tussenweg tussen lopen en fietsen en wordt met name gebruikt door stadsgidsen en op vliegvelden. Ondanks dat de Segway nog steeds beschikbaar is, waren de voorspellingen van het succes van de Segway veel hoger. De verwachting was namelijk dat de segway op grote schaal geadopteerd zou worden door consumenten. Echter bleef dit uit, mede omdat mensen het voordeel van het product niet direct inzien. De Segway is een goed voorbeeld van een mislukte innovatie.

De ‘New Coke’ van Coca-Cola

“Never change a winning team”. Het is een stelling die door de jaren heen voor menig aantal bedrijven de ondergang heeft betekend, want een gebrek aan innovatie zorgde er voor dat ze uiteindelijk achterop begonnen te raken.

Diezelfde vrees had ook het merk Coca-Cola toen haar marktaandeel in de jaren ’80 een stevige duik naar omlaag nam. Het marktaandeel waar Coca-Cola over beschikte kort na de oorlog van 60 procent was in die tijd teruggelopen tot minder dan 25 procent. Dit was vooral het gevolg van de agressieve marketingcampagne die werd gevoerd door grote concurrent Pepsi.

Naar aanleiding van het sterk teruggelopen marktaandeel koos Coca-Cola er voor om een grootschalig onderzoek uit te voeren. Uit dat onderzoek kwam naar voren dat de Amerikanen blijkbaar de smaak van Pepsi toch beter wisten te waarderen. Omwille van die reden besloot het merk om de grotere middelen in te zetten. De op dat ogenblik bestaande geheime colaformule werd ingeruild voor ‘the new coke’. De vertrouwde smaak waar zoveel mensen van hielden verdween om plaats te maken voor iets wat (ondanks ontkenningen uit het kamp van Coca-Cola) duidelijk dichter aanleunde bij de smaak van Pepsi. Een spotje met de toen razend populaire komiek Bill Cosby moest de Amerikanen weten te overtuigen van de nieuwe formule… zonder succes.

new coke als mislukte innovatie

Een korte stijging van 8 procent bleek het hoogtepunt te zijn van de innovatie die Coca-Cola had doorgevoerd. Niet alleen wist het merk Pepsi-drinkers niet te overtuigen, daarnaast verloor het ook haar trouwe schare drinkers. Minder dan drie maanden na de introductie van de ‘New Coke’ werd er door Coca-Cola voor gekozen om de oude smaken te herintroduceren onder de naam ‘Coca-Cola Classic’.

De TV-Foon van Meavita

Zorgvragen vanop afstand laten beantwoorden door middel van de zogenaamde TV-Foon. Dat was het plan dat het inmiddels failliete zorgconcern Meavita de wereld wou insturen. De ontwikkeling van de TV-Foon begon in het jaar 2005, maar reeds tijdens het ontwikkelingsproces vertoonde het systeem aanzienlijke en eigenlijk onoverkomelijke functionele mankementen.

Ondanks deze gebreken werden er in totaal 25.000 exemplaren van verkocht met het uiteindelijke doel om op te schalen naar 100.000 stuks. Die hoeveelheid werd nooit bereikt. In het bijzonder de snel stijgende kosten zorgden er voor dat het project reeds dood en begraven was nog voordat ze goed en wel uit de startblokken kon schieten. Om rendabel te zijn moest Meavita maandelijks minstens 1.500 TV-Foons uitzetten, maar ze raakte nooit verder dan enkele honderden kastjes. In totaal zou er met het hele project een investering gemoeid zijn van ruim 17 miljoen euro, iets wat door de vakbonden werd bestempeld als weggegooid geld.

De Sony Betamax is een mislukte innovatie

Dat zelfs de grootste bedrijven met de meeste expertise al eens de bal mis kunnen slaan moeten we eens vragen aan het bedrijf Sony. Zij bracht in het jaar 1975 de zogenaamde Betamax op de markt. Dit apparaat moest het gaan opnemen tegen het Video Home System (de zogenaamde VHS) van JVC.

Ondanks het feit dat de VHC een jaar later dan de Betamax op de markt werd gebracht verpulverde ze het marktaandeel van de Betamax. Dit niet alleen omwille van de kostprijs van de afspeelapparatuur, maar ook als gevolg van de beschikbare opnameduur. In geen tijd had iedereen een VHS in huis, maar de Betamax die bleek vooral voorbehouden te zijn voor beeldpuristen. Zij wisten de hogere resolutie wel te smaken. De doelgroep bleek echter veel te klein te zijn om van de Betamax een echt succes te maken.

betamax verus VHS

De Ford Edsel

Ten tijde van de jaren vijftig had het automerk Ford geen enkel model dat er in slaagde om te concurreren met Pontiac en Oldsmobile. Om daar verandering in te brengen kwam Ford met een gloednieuwe auto op de proppen, genaamd de ‘Edsel’. De nieuwe auto werd grootschalig voorgesteld tijdens een indrukwekkende tv-show met persoonlijkheden zoals Frank Sinatra en Louis Armstrong. Het doel was om elke dag 650 van deze voertuigen te verkopen, maar dat doel mislukte stevig. In het bijzonder hetontwerp van de auto oogstte heel wat kritiek.

Ford Edsel als mislukte innovatie

De verticale grille deed volgens de publieke opinie denken aan de ede delen van de vrouw. Het gevolg was dat bijna niemand het aandurfde om het voertuig aan te kopen. Uiteindelijk werden er slechts 30.000 exemplaren gemaakt in twee jaar tijd. De oorspronkelijke doelstelling? Dat was 300.000. Een absolute flop dus voor het merk Ford, al blijkt deze klassieker tegenwoordig wel op iets meer waardering te kunnen rekenen.

Even tussendoor..

Creativiteit, wat is dat eigenlijk? Met deze 50 methodes ga je anders kijken naar je omgeving en krijg je nieuwe ideeën die tot een succesvolle innovatie kunnen leiden. Bestel het boek op Bol.com

Creativiteit en innovatie

Bestel dit boek op Bol.com

Harley Davidson parfum

Het merk Harley Davidson kennen we uiteraard van de stoere moto’s die ze door de jaren heen op de markt heeft gebracht. Groot was de verwondering bij de doelgroep van het merk dan ook wanneer plots bekend werd gemaakt dat ze op de markt zou komen met… een eigen parfum.

Bij de bekendmaking in het jaar 1996 werden meteen de nodige wenkbrauwen gefronst en dat zette meteen de toon voor het gevoel waar iedereen eigenlijk over beschikte. Dit was niet alleen het geval bij mensen die gewoon een algemene interesse vertoonden in het merk, maar zelfs ook bij de harde kern die ze door de jaren heen had opgebouwd.

Het idee van een eigen parfumlijn werd uiteindelijk toch gepraktiseerd waardoor verschillende geuren onder de noemer van Harley Davidson op de markt werden geïntroduceerd. Het ging daarbij om namen zoals bijvoorbeeld Black Fire, Destiny, Legendary, Hot Rod en Territory. De parfums, geprijsd tussen de 25 en 60 Amerikaanse dollar wisten echter nooit te overtuigen. Het project mislukte zelfs zo erg dat deze “innovatie” is opgenomen in het inmiddels behoorlijk beruchte ‘Museum of Failure’ dat je kan bezoeken in de plaats Helsingborg in Zweden.

De ‘Cocaine’ energiedrankjes van Redux Beverages

Het lijkt ons sowieso geen al te best idee om de naam van een harddrug te geven aan een product als een energiedrankje. Toch is dat precies wat het bedrijf Redux Beverages met haar ‘Cocaine’ lijn heeft gedaan. De makers van het product hebben altijd volgehouden dat het louter en alleen een publiciteitsstunt was of ze daarmee geslaagd is, is een ander verhaal. Uiteindelijk werd het product in drie verschillende smaken op de markt gelanceerd, namelijk:

  1. Original;
  2. Black;
  3. Mild;

Niet alleen de naam van de energiedrankjes is opvallend, dat geldt ook voor bepaalde stellingen die werden gemaakt door de producent. Zo zouden de drankjes maar liefst 300 procent sterker zijn dan Red Bull. Die indrukwekkende stelling heeft evenwel net zo min succes gehad als de opvallende naam.

Sterker nog, de FDA (Amerikaanse voedsel -en waren autoriteit) besloot kort na de lancering van het product om zowel de productie als de verkoop van het drankje op te schorten. Niet alleen de naam van het drankje dat verwees naar een harddrug, maar ook de enorme hoeveelheid aan cafeïne bracht de nodige zorgen met zich mee. Uiteindelijk werd het drankje wel toegelaten op de markt, maar moest er een duidelijke waarschuwing op worden geplaatst. Ondanks het feit dat de Cocaine energiedrankjes nog steeds verkrijgbaar zijn heeft het product nooit het op voorhand aangekondigde succes daadwerkelijk weten te realiseren.

ComputerComputer

Laat een reactie achter

Uw e-mail adres zal niet worden gepubliceerd