Alles over Innovatie op 1 site

3 voorbeelden van innovatieve recruitment

0

Er is veel veranderd in de recruitmentmarkt: ook deze markt is druk bezig met innoveren. Om u een duidelijk beeld te geven van innovatieve recruitment beschrijven we in dit artikel drie voorbeelden van deze manier van mensen aantrekken.

Innovatieve recruitment via Magnet.me

Magnet.me is een carrièrewebsite die heel anders werkt dan vele andere carrièrewebsites. Werkzoekenden die zich inschrijven op Magnet.me, zoeken namelijk vacatures op basis van hun kwalificaties. Dit betekent dat de werkzoekende direct kan zien voor welke vacatures en bedrijven hij of zij gekwalificeerd is, op basis van zijn of haar persoonlijke profiel. Heeft de werkzoekende een interessante vacature of een interessant bedrijf gevonden, dan kan hij of zij deze vacature of dit bedrijf ‘liken’. Door een vacature of bedrijf te ‘liken’, wordt de werkzoekende gevonden. Op deze (innovatieve) manier worden werkzoekenden en bedrijven aan elkaar gekoppeld.

Videobellen

Steeds meer recruiters maken kennis met kandidaten door met hen te videobellen. Door het eerste, oriënterende gesprek door middel van videobellen te voeren, hoeft de kandidaat niet naar de recruiter te komen. Dit betekent dat hij of zij niet belast wordt met een (lange) reistijd. Het voordeel van videobellen ten opzichte van het voeren van een ‘normaal’ telefoongesprek, is dat de recruiter de gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal van zijn of haar gesprekspartner kan zien. Dit maakt het telefoongesprek veel waardevoller.

Er zijn diverse programma’s die videobellen mogelijk maken, waaronder Skype, Facetime en Facebook Messenger. Deze programma’s werken op de pc of laptop, maar ook op de tablet of smartphone. Dit betekent dat videobellen altijd, overal en op ieder device mogelijk is.

Innovatieve recruitment met behulp van Big Data

Big Data biedt marketeers nieuwe kansen om nieuwe klanten te werven, de klanttevredenheid te verhogen en/of meer producten te verkopen, maar Big Data kan ook door recruiters gebruikt worden. Zo kunnen recruiters gebruik maken van Big Data om zo veel mogelijk te weten te komen over hun (potentiële) kandidaten. En dit is waardevol, want met de juiste kennis kunnen recruiters hun (potentiële) kandidaten veel gerichter benaderen. Big Data wordt dus niet alleen toegepast door marketeers om nieuwe klanten te werven, maar kan ook toegepast worden door recruiters om nieuwe kandidaten te werven en deze kandidaten nog gerichter te benaderen.

Lang niet alle recruiters maken op dit moment gebruik van Big Data. Wel is hier steeds meer aandacht voor. Zo worden er bijvoorbeeld veel leerzame congressen gegeven over Big Data in de recruitmentmarkt, waar veel belangstelling voor is. De verwachting is dan ook dat het aandeel van Big Data in de recruitmentmarkt de komende jaren flink zal groeien.