Voorbeelden van Creatief Denken

0

Creatief denken is een manier van denken waarbij je nieuwe kansen of oplossingen ziet voor een probleem, iets nieuws doet of maakt of iets nieuws ziet. Het is in feite ‘scheppend denken’. Je bedenkt originele ideeën, waardoor je anders tegen bestaande of nieuwe situaties aankijkt. Je bekijkt zaken vanuit een ander perspectief, gebruikt je fantasie en zo kom je tot nieuwe inzichten. Het woord ‘nieuw’ komt duidelijk heel vaak terug, dus het is meteen al helder dat creativiteit een belangrijke invloed heeft op innovatie (vernieuwing). Veel innovaties zijn ontstaan vanuit creatieve inspiratie. Het mooie is, creatief denken is niet voorbehouden aan een selecte groep mensen, het is aan te leren door bijvoorbeeld brainwriting of provocatietechniek.

Creatief denken stimuleren

Creativiteit wordt meestal gestimuleerd door een zekere mate van vrijheid. Als werkgever kun je het beste een vertrouwde omgeving bieden, waar ruimte is voor ontwikkeling, experimenten en het opperen van nieuwe ideeën. Stress en te strikte regels zijn funest voor creativiteit. Als je creatief wilt leren denken, dan moet je er allereerst op vertrouwen dat je dit kunt. Denken dat het niet zal lukken blokkeert. Deelnemen aan een brainstorm kan een goede manier zijn om ‘los te komen’. Probeer jezelf ook vragen te stellen zoals:

  • Waarom doen we het op die manier?
  • Hoe kan dat anders?
  • Zou er een betere manier denkbaar zijn?
  • Wat zou dat kunnen zijn?

Kijk om je heen en denk altijd vanuit het idee dat alles beter kan. Je zult merken dat je de zaken vanuit een ander perspectief zult gaan bekijken en steeds vaker creatief denkt. Dit is niet alleen leuk om te doen maar zorgt ook voor verbeteringen in organisaties.

Inspiratie

Creatief denken is niet enkel artistiek of ingewikkeld. Vraag je je af welke innovaties creatief denken zoal heeft voortgebracht? Een mooi voorbeeld van creatief denken is dat van Henry Ford, bekend van het automerk Ford. Hij zag in een slachthuis hoe karkassen via een lopende band van de ene naar de andere vleesverwerker werden gestuurd. Zo kwam hij op het idee van de assemblagelijn voor de T-Ford. Door de toepassing van de lopende band ‘af te kijken’, nam de productietijd aanzienlijk af. Een ander voorbeeld: Picasso zag een oude fiets liggen en raakte geïnspireerd. Hij haalde het stuur en zadel eraf en laste deze aan elkaar in de vorm van een stierenkop. Het zadel is de kop en het stuur zijn de hoorns. Zo werd een oude fiets tot een kunstwerk wat nog steeds wereldberoemd is, puur door een creatieve ingeving.