Vijf e-commerce innovaties in 2018

E-commerce was nog nooit zo eenvoudig. Je hoeft de deur niet meer uit, alles is er te vinden: van kleding tot tassen, van voedsel tot aan elektronica. Geen tijd om boodschappen te doen? Geen probleem, het kan ook online besteld worden bij startups zoals PicNic. Zo bespaar je jezelf de moeite om naar de winkel te gaan en kun je vanuit huis of kantoor je gewenste artikelen bestellen. Maar wat voor invloed heeft e-commerce in 2018? En welke e-commerce innovaties kunnen we verwachten?

Mensen die buiten de stad wonen

Mensen gaan tegenwoordig steeds meer in steden wonen. Er is immers meer werkgelegenheid. Buiten dat is er ook meer te beleven in de stad wat betreft uitgaan, films, theater, winkels en restaurants.Deze beweging heeft ook ook invloed op e-commerce met name logistiek. Als mensen dichterbij elkaar wonen, zoals in een stad, dan wordt bezorging gemakkelijker. Dit heeft tot gevolg dat er kortere levertijden gegarandeerd kunnen worden en mensen producten gemakkelijker mee terug kunnen geven aan een koerier.

Bezorgen wanneer jij wilt

Veel webshops bieden aan dat je het pakketje morgen al in huis hebt. Dit is natuurlijk een slimme zet in de e-commerce wereld, maar is dit wel nodig? Het is natuurlijk erg fijn dat een webshop snel kan leveren, maar er is steeds meer behoefte aan zekerheid van levering vanuit de consument en hier kan e-commerce op inspelen. Geef consumenten de kans om zelf een dag en tijd te kiezen wanneer het product bezorgd moet worden.Gezien de logistieke uitdaging van deze aanpak is dit voor veel kleinere webshops nog niet haalbaar.

Drones en E-commerce

Aangezien e-commerce steeds populairder wordt en er steeds meer vraag en aanbod komt, zal de vraag naar koeriers ook steeds toenemen. Dit zal in de toekomst steeds vaker met Drones of geautomatiseerde wagentjes plaats vinden. Grote retailers zoals Amazon zijn hier al druk mee bezig. Verwacht wordt dat dit een van de grootste e-commerce innovaties gaat worden van de aankomende tijd.

Privacy boven gemak

We hebben al eerder genoemd dat gemak boven alles gaat en dat blijkt steeds vaker het geval. Er wordt een nieuw soort bezorging geïntroduceerd: bezorgen in huis. En zijn dergelijke slimme sloten die de koerier toegang verlenen tot je huis en zo je pakketje in huis kunnen zetten, mocht je niet thuis zijn. Met een soort app kun je live een video streamen, zodat je in contact komt (op afstand) met de bezorger. Zo weet je dat jouw pakketje daadwerkelijk is afgeleverd en heb je de persoon in kwestie toch even gezien. Bepaalde supermarkten in de Verenigde Staten gaan nog een stapje verder: die laten koeriers zelfs de producten in de koelkast zetten. Is dit een trend die in Nederland ook zal komen? Of gaat dit te ver? Hoe ver gaan we voor gemak?

Gaan we niet te ver?

De vraag hierboven is misschien wel hetgeen wat er misgaat of wat er juist goed gaat. Het is maar net hoe je het bekijkt. We gaan redelijk ver voor ons gemak. Wanneer we minder hoeven te doen, hoe beter en hoe gemakkelijker het is. Iedereen is al zo druk met van alles en nog wat. Maar willen we echt mensen in ons huis laten om producten in onze koelkasten te leggen? We kennen ze niet en werkt die slimme sleutel echt? Kunnen daardoor niet meer mensen naar binnen?

E-commerce is iets wat helemaal van deze tijd is en wat alleen nog maar populairder gaat worden. Als mensen stellen we ons daarop in en weten we steeds meer onze weg te vinden in de digitale wereld. Het enige wat e-commerce daarmee kan doen is inspelen op de behoefte van de consument en kijken hoe onze levens vergemakkelijkt kunnen worden. E-commerce innovaties spelen hierop in.