Startups in Nederland, wel innovatief maar niet succesvol
In mei 2016 kwam naar voren dat Nederland in de top 5 van de meest innovatieve landen ter wereld staat. Hoewel dat een zeer goede omgeving bied voor startups, blijkt uit cijfers dat startups in Nederland niet heel succesvol zijn. Dit onderzoek is gedaan op basis van beschikbare cijfers van de Kamer van Koophandel en de ING.
Wat is een startup?
Een starter en een startup worden vaak door elkaar gehaald. Hetzelfde dat een uitvinding niet altijd een innovatie is, maar een innovatie wel een uitvinding, is een starter niet altijd een startup maar een startup wel altijd een starter. Wellicht wat lastig, daarom de verschillen tussen een startup en starter duidelijk uitgelegd. Een startup heeft de volgende kenmerken:
- Radicale of disruptieve innovatie, het zet de huidige markt op zijn kop door bijvoorbeeld een nieuwe technologie of business model
- Snel een grote groei
- Zeer internationaal gericht
- Jong bedrijf (niet ouder dan 5 jaar)
- Het business model kan gemakkelijk vergroot worden
- Vaak gefinancierd door een selecte groep investeerders of crowfunding.
Dus wanneer een starter aan de bovenstaande kenmerken voldoet noemen we het een startup. Wanneer het niet het geval is, is het een ‘normale’ starter. Een normale starter heeft niet minder potentie, echter kan een startend glazenwasser geen startup genoemd worden (behalve wanneer dit op een nieuwe innovatieve manier gaat).
Innovatief maar niet succesvol?
Startups in Nederland zijn vrij schaars ten opzichte van starters. Jaarlijks worden er rond de 200 startups opgericht in Nederland die voldoen aan de criteria. Volgens cijfers van de Kamer van Koophandel starten er elk jaar rond de 127.000 mensen met een bedrijf. Dus van alle startende bedrijven is slechts 0.16% een startup. Van deze groep startups in Nederland groeit maar een klein deel door tot een succes. Jaarlijks zijn er slechts 10 tot maximaal 20 écht succesvolle startups in Nederland wat slechts 0.016% van de totaal aantal gestarte ondernemingen. Ondanks veel media aandacht, valt het aantal succesvolle startups dus erg mee in Nederland.
Hoe komt het dat startups in Nederland niet succesvol zijn?
Dit is voor elke startup anders. Een lange adem met betrekking tot financiering is een veel voorkomende reden waarom startups het niet halen. Andere problemen zijn het ontbreken van ervaring en weerstand van de bestaande markt. Vaak zonde omdat de producten en technologieën zeer innovatief zijn. De economie van Nederland groeit wanneer er meer startups zijn, daarvoor neemt de overheid maatregelen zoals subsidies voor innovatie en andere gunstige maatregelen. Ook financieringsmogelijkheden worden steeds toegankelijker, denk bijvoorbeeld aan crowdfunding of venture capitalists. Naast dat het goed is voor binnenlandse economie wil Nederland zich ook profileren als een startup vriendelijke omgeving. Dat lukt Nederland goed. Vorig jaar was Amsterdam een van de meest innovatieve steden van Europa. Op deze wordt gehoopt dat ook buitenlandse startups zich vestigen in Nederland wat uiteindelijk positief bijdraagt aan de Nederlandse Economie.
Succesvolle startups in Nederland
Voorbeelden van succesvolle Nederlandse startups zijn Blendle en WeTransfer. Blende, de online nieuwsdienst die het huidige business model van kranten zeer in de war schopte. Klanten kregen de mogelijkheid hebben om artikelen te kopen in plaats van gehele kranten. Door diepe zakken en goed uitgedacht disruptief business model heeft Blendle het voor elkaar gekregen om succesvol te worden. Naast dat het een succesvolle startup in Nederland is, is er grote ambitie om het concept internationaal uit te rollen. Inmiddels is Blendle in Europa aan het groeien en zijn er plannen om richting de Verenigde Staten te gaan.
Het tweede voorbeeld is WeTransfer. Een online dienst om grote bestanden te kunnen delen. Problemen met het delen via e-mail wordt op deze manier opgelost. Het business model van WeTransfer is succesvol. Door afbeeldingen van kunstenaars en bedrijven te laten zien wanneer een gebruiker op de site komt verdient WeTransfer haar geld. Daarnaast is het mogelijk om een betaald account te nemen met extra features. WeTransfer gebruikt een versie van het freemium model. Het business model is snel schaalbaar en goed internationaal inzetbaar wat kenmerkend is voor een startup.