Sociale innovatie in Nederland

0

Sociale innovatie is een term wat steeds vaker terug komt bij managers en bedrijven. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze vorm van innovatie erg belangrijk is in het innovatieproces en voor een groot deel verantwoordelijk is voor de innovatie in Nederland. Wat het concept precies inhoudt lees je hier.

Belang van Sociale Innovatie

Sociale innovatie wordt steeds belangrijker. Uit recent onderzoek is gebleken dat traditionele R&D voor slechts 25% verantwoordelijk is voor innovatie. De andere 75% komt van sociale innovatie. Waarom is dat? Nederland is een dienst verlenend land waarin efficiëntie. Nieuwe werkwijzen zijn steeds belangrijker aan het worden in plaats van een totaal nieuwe technologie of concept.  Deze werkwijzen kunnen dan op nieuwe markten toegepast worden wat tot een andere vorm van innovatie zorgt.

Wat is Sociale Innovatie?

Sociale innovatie is een mind-set van een organisatie. Er moet vanuit het management een passie zijn voor de toekomst. Een duidelijke visie van het management is een van de beginpunten van sociale innovatie. Duidelijke antwoorden op vragen zoals: Waar staat het bedrijf in 2025? zijn essentieel. Innovatieve bedrijven leggen veel accent op beloning van teamprestaties in plaats van op individuele bonussen, want dan krijg je dat de agenda’s van de marketingman en het hoofd R&D gelijk op gaan lopen. En vaak blijkt dat innovatiesucces niet afhankelijk is van splinternieuwe technologie, maar meer van toepassing van technologie op nieuwe markten.

Klanten en Sociale Innovatie

Een veel gehoorde methode om innovatief te zijn is het volgen van de klant. De klant is zeker belangrijk in het innovatie proces echter heeft dit ook nadelen. Wanneer een organisatie zich fixeert op een bestaande klantenkring kan er ‘blindheid’ ontstaan. Wanneer er teveel gefocust wordt op bestaande klanten worden er oplossingen bedacht die enkel de huidige klantenkring tevreden stellen .Kostenbesparingen en prijsconcurrentie zijn vaak het gevolg.

Sociale innovatie, welke aanpak?

Om te beginnen is het belangrijk dat er een duidelijke visie geformuleerd is. Zowel voor het bedrijf zelf als voor de markt. Verandert de markt? Hoe gaan wij daarmee om? Wanneer er een duidelijke visie is kan deze worden gecommuniceerd naar de organisatie. De organisatie dient getraind te worden in deze visie. Dit zorgt ervoor dat het een gezamenlijk doel is waar iedereen in de organisatie naar streeft. Op deze manier heeft iedereen zijn steentje bij te dragen aan deze visie en de oplossingen die daarbij horen.  Innovatie vloeit dan door de gehele organisatie.

 

 

 

Andere interessante artikelen

De innovatie van online boodschappen Online boodschappen doen neemt een enorme vlucht. Uit een recent onderzoek van GfK blijkt dat 20% van de Nederlanders in het afgelopen jaar online...
Het Nieuwe Werken en Innovatie Tegenwoordig hoor je steeds vaker de term Het Nieuwe Werken maar wat is het eigenlijk en waarom wordt het zo gestimuleerd door organisaties? De nieuwe...
5 tips om te Innoveren Innovatie, een term wat steeds belangrijker wordt voor iedere manager. Maar wat is het eigenlijk en kan het gestimuleerd worden binnen organisaties? D...
Het gebruik van Octrooien Een octrooi of patent wordt gebruikt om een uitvinding te beschermen. Een octrooi of patent geeft exclusief recht op de exploitatie van een uitvinding...

Laat een reactie achter

Uw e-mail adres zal niet worden gepubliceerd