Radicale innovatie of Disruptieve innovatie
De twee belangrijkste soorten innovatie zijn radicale en incrementele innovatie. Deze twee termen worden vaak in één adem genoemd maar zijn erg verschillend. Dit artikel focust zich op radicale innovatie. Wat is innovatie en wanneer is dit radicaal?
Wat is Radicale Innovatie?
Radicale innovatie, ook wel disruptieve innovatie, is een vorm van innovatie waar veel organisaties naar streven. Als we de innovatieliteratuur raadplegen komt er naar voren dat radicale innovatie ‘ een compleet nieuw product of dienst dat nog nooit eerder op de markt is geweest en nieuw is voor de markt’. Een radicale innovatie zorgt ervoor dat een markt mogelijk compleet anders gaat werken of een compleet nieuwe markt gecreëerd wordt. Het grote verschil tussen incrementele innovatie en disruptieve innovatie is dat er iets compleet nieuws geïntroduceerd wordt terwijl bij een incrementele innovatie een bestaande product of dienst verbeterd wordt.
Waarom radicale innovatie?
Radicale innovatie is voor elke organisatie van belang en zal door elke organisatie nagestreefd moeten worden. Wanneer een organisatie een succesvolle disruptieve innovatie naar de markt brengt heeft deze enorm veel concurrentie voordeel. Andere spelers in de markt kunnen namelijk niet zomaar het product overnemen omdat deze vaak beschermd wordt door middel van octrooien. Een radicale innovatie zorgt dus voor een enorm voordeel. Denk bijvoorbeeld aan Apple met hun iPod en iWatch, er was begin 2000 geen ander bedrijf wat kon wat Apple kon.
Ondanks dat disruptieve innovatie van groot belang is zijn er ook een aantal nadelen aan deze vorm van innovatie. Kosten van een radicale innovatie zijn vaak enorm hoog. Er moet iets compleet nieuws ontwikkeld worden wat veel R&D kosten met zich meebrengt en dus voor grote risico’s zorgt. Daarnaast is de ontwikkeling van een nieuw product een onvoorspelbaar proces. Men weet niet wat er precies gaat gebeuren en wat de impact daarvan is. Mogelijke oplossing hiervoor is scenario planning, deze methodiek wordt daarom ook veel toegepast in innovatietrajecten.
Voorbeelden van disruptieve innovatie
Er zijn verschillende voorbeelden van disruptieve innovatie. Hieronder staan een aantal voorbeelden van deze soort innovatie beschreven.
- De mobiele telefoon; naast dat deze innovatie onderhevig is aan incrementele innovatie is dit ook een radicale innovatie geweest. Dit was enkel op het moment wanneer het voor het eerst mogelijk was om daadwerkelijk mobiel te bellen. Dus de mobiele telefoon was een disruptieve innovatie toen het mogelijk was overal te bellen, echter sinds dat moment zijn er talloze incrementele innovaties geweest om deze innovatie te verbeteren. Wat erg opvalt aan deze innovatie is het feit dat de mobiele telefoon een compleet nieuwe markt opende voor bedrijven.
- De auto; Henry Ford was de eerste die een auto heeft gemaakt. Dit was een radicale innovatie ten opzichte van de paarden die destijds werden gebruikt. Ook hier geldt: sinds de uitvinding van de auto zijn er enorm veel incrementele innovaties geweest en is de auto zoals we die nu kennen.
Naast deze voorbeelden kun je ook denken aan internet, treinen en vliegtuigen. Wat opvalt bij al deze innovaties is dat de essentie van het product compleet nieuw is en dit vervolgens steeds verbeterd is. Zijn er voorbeelden van dit type innovatie die toegevoegd moeten worden? Laat dan een reactie achter.
Nog even dit..
We raden het boek ‘The Day After Tomorrow’ van Peter Hinssen aan als je meer wil weten over disruptieve innovatie. Aan de hand van voorbeelden gaat hij dieper in op de achterliggende rationale & businessmodellen.
Koop dit boek nu op Bol.com
Wat is een voorbeeld van een radicale innovatie?
Voorbeelden van een innovatie die je radicaal kunt noemen is bijvoorbeeld:
– De eerste auto (ten opzichte van paard & wagen)
– Het internet
– Vliegtuigen (door de gebroeders Wright)
– De telefoon door Graham Bell
Het zijn nieuwe producten of diensten waar de wereld voor het eerst kennis mee maakt. Er is geen voorloper aanwezig, het is iets compleet nieuws.
Wat zijn de risico's van een radicale innovatie?
De risico’s van een de ontwikkeling van een radicale of disruptieve innovatie zijn hoog. Hoger dan bij incrementele innovatie.
Er moet iets compleet nieuws ontwikkeld worden wat veel R&D (research & development) kosten met zich meebrengt en dus voor grote risico’s zorgt. Daarnaast is de ontwikkeling van een nieuw product een onvoorspelbaar proces. Men weet niet wat er precies gaat gebeuren en wat de impact daarvan is.
Niet geheel onbelangrijk: doordat het erg onzeker is, is de kans op succes lastig in te schatten.
Wat is de definitie van een radicale innovatie?
Als we naar de wetenschappelijke literatuur kijken voor een definitie kun je de volgende aanhouden: Radicale innovatie is: ‘een compleet nieuw product of dienst dat nog nooit eerder op de markt is geweest en nieuw is voor de markt‘.
Voordelen van een radicale innovatie
Wanneer een organisatie een succesvolle disruptieve innovatie naar de markt brengt heeft deze enorm veel concurrentie voordeel.
Andere spelers in de markt kunnen namelijk niet zomaar het product overnemen omdat deze vaak beschermd wordt door middel van octrooien. Daarnaast is gaat dit type innovatie gepaard met een compleet nieuwe technologie. Dat is lastig na te maken.
Een succesvolle radicale innovatie zorgt dus voor een enorm (concurrentie) voordeel en financiële impact voor een organisatie.