Open Innovatie, wat is dat eigenlijk?

2

Open innovatie is een paradigma wat er vanuit gaat dat bedrijven externe ideeën ook moeten gebruiken in hun innovatie proces. Open innovatie behandeld R&D als een open systeem waarbij nuttige kennis op grote schaal wordt verspreid naar de buiten wereld. Waarop ook informatie uit die buitenwereld opgehaald wordt voor het innovatie proces. Open innovatie wordt vaak in een adem genoemd met Open source innovatie . Echter zijn open source manieren vaker gebruikt voor de ontwikkeling van software, zoals WordPress, Android en Bitcoin. Het grote verschil met open innovatie is dat bij open source er geen rekening gehouden wordt met het business model,

De traditionele kijk op innovatie

De traditionele manier van innovatie is als volgt: grote ondernemingen met een interne R&D afdelingen beginnen te werken aan een nieuw innovatief idee. Wanneer dat idee was uitgewerkt zou dit gecommercialiseerd worden door middel productie en distributie processen. Op deze manier komen vaak nieuwe producten de markt op, de fabrikant fabriceert ze en de consument wordt geacht ze te kopen. Nadelen hiervan zijn:

  • Niet echt geluisterd’ naar klanten;
  • Veel bescherming van de innovatie is nodig door bijv. patenten;
  • Het not-invented-here syndroom, wat betekent dat werknemers niet open staan voor externe input;
  • Meer push aanpak van innovatie.

Open innovatie

Volgens Chesbrough (2001),  een van de ‘vaders’ van open innovatie, speelt in open innovatie externe kennis een gelijke rol met interne kennis. De inventieve output van het bedrijf moet niet beperkt blijven tot het huidige business model, maar moet een extra kans zijn op business model innovatie. Een hele andere aanpak van innovatie wanneer je dit vergelijkt met de traditionele kijk. De gehele status quo wordt op nieuw bekeken en aangepast waar nodig. Open innovatie brengt veel voordelen met zich mee. Echter heeft ook het nadeel dat het moeilijk te managen is en uitkomsten erg onduidelijk zijn.

Private Collective innovatiemodel

Het ‘Private-Collective innovatie model’ is een veel gebruikt perspectief binnen de innovatie literatuur.  Het is een model wat naar innovatie kijkt vanuit twee perspectieven. Deze perspectieven hebben veel weg van de traditionele manier van innoveren en open innovatie.

Het ‘private’ investment model gaat ervan uit dat innovatie wordt ondersteund door private investeringen en innovatieve resultaten worden beschermd door intellectuele wetten. Door het hebben van intellectuele eigendomsrechten op een innovatie zoals patenten, kunnen de particuliere investeringen worden terugverdiend via de exclusieve rechten om de innovatie te mogen exploiteren. Deze rechten vervallen na verloop van tijd waardoor het mogelijk is dat concurrenten met hetzelfde product of dienst komen.

Het ‘collectieve’ innovatie model stelt dat innovatie is een publiek goed is en meerdere individuen bijdragen aan dit innovatieproces. Door verschillende stakeholders te betrekken zoals klanten, leveranciers, concurrenten of bedrijven uit een andere industrie kunnen er nieuwe combinaties gemaakt worden van kennis. Dit kan leiden tot innovatie voor en bedrijf of leiden tot marktinnovatie.

Conclusie van Open Innovatie

Open innovatie is een andere benadering van innovatie dan wanneer je er traditioneel naar kijkt. Echter is de traditionele kijk op innovatie niet echt meer van deze tijd. Elk bedrijf doet tegenwoordig tot op een bepaalde hoogte aan innovatie wat open gesteld is aan de buitenwereld. Crowdsourcing kan worden gezien als een manier om een organisatie open te stellen aan nieuwe ideeën en kennis.

Maar er zijn ook nadelen aan open innovatie. De paradox van openheid is iets wat een bedrijf in gedachte dient te houden. Hoeveel laat je als bedrijf zien van je innovatie waar je aan werkt? Concluderend kunnen we stellen dat open innovatie vele voordelen heeft en de mogelijkheid geeft om compleet nieuwe ideeën te ‘oogsten’. Open innovatie gaat in tegen de traditionele manier van innoveren en is daarom soms lastig te begrijpen en uit te rollen bij bestaande organisaties.

Andere interessante artikelen

Kunstmatige Intelligentie, innovatie van de toekom... Regelmatig analyseer ik een bedrijf of product op mate van innovatie. Dit keer kunstmatige intelligentie, wat naar mijn mening de toekomst is. Andere ...
Virtual Reality, de toekomst Virtual reality maakt een enorme opmars de laatste tijd. Hoewel het voor veel mensen een nieuwe innovatie is, bestaat virtual reality al sinds de jare...
Sport innovatie in de praktijk Sporten is een manier om te ontspannen en plezier te hebben. Sport innovatie kan hierbij helpen. Het zou voor iedereen goed zijn om minimaal 30 minute...
Hoe beïnvloeden allianties innovatie? Een theoreti... Organisaties zijn constant bezig verschillende technieken om innovatie te stimuleren. De wetenschappelijke literatuur stelt zelfs dat wanneer een orga...

2 Reacties

  1. Victor zegt:

    Crowdsourcing is inderdaad hip aan het worden laatste jaren. Het publiek gebruiken om kennis in te winnen. Leuk artikel over open innovatie, ik zou graag een artikel zien dat hier dieper op in gaat.

    1. Ruud zegt:

      Hi Victor,

      Crowdsourcing is inderdaad een goede manier om kennis in te winnen. Natuurlijk heeft het ook zijn nadelen (zoals beschreven in het artikel). Ik zal binnenkort een leuk voorbeeld toevoegen waarin de kracht van crowdsourcing duidelijk wordt. Een artikel over open innovatie, heb je deze al gelezen? http://innovatie-site.nl/open-innovatie/ Wat mist er nog m.b.t. open innovatie? Ik sta altijd open voor suggesties en wil graag meer schrijven over open innovatie. Input is dus welkom.

      Groet,

      Ruud

Laat een reactie achter

Uw e-mail adres zal niet worden gepubliceerd