Marktinnovatie, waarom is dit belangrijk?

0

Marktinnovatie is de tegenhanger van productinnovatie. Marktinnovatie is een ander soort innovatie en houdt min of meer in dat er nieuwe markten aangeboord worden door bedrijven. Zogenaamde nieuwe Product-Markt-Combinaties worden gemaakt met marktinnovatie.

Waarom Marktinnovatie Belangrijk is

Veel bedrijven houden zich bezig met benchmarken, ze vergelijken zichzelf met concurrentie en standaarden binnen een bepaalde markt. Zo vergelijkt een Android zich met iOS en een Toyota zich met Volkswagen. Op deze manier is het mogelijk om goed te kijken wat de concurrentie doet en hiervan te leren. Echter is benchmarken niet heiligmakend. Bedrijven gaan op deze manier enkel naar elkaar kijken en elkaar proberen te intimideren. Dit zie je vaak terug in de autobranche, wanneer een merk een nieuwe productinnovatie introduceert zoals het automatisch in parkeren volgen de andere aanbieders ook. Het uiteindelijke gevolg hiervan is prijsconcurrentie, en dit is eigenlijk slecht voor elk bedrijf binnen de branche. Marktinnovatie bied een oplossing voor deze spiraal

 

Kijk breder

Om de spiraal van prijsconcurrentie te voorkomen dienen met name de marketing afdelingen van organisaties te kijken naar marktinnovatie. Verruim de blik, kijk ook naar andere branches en organisaties waarvoor de propositie mogelijk ook interessant is. Dit proces noemen we branchmarking. Branchmarking zorgt ervoor dat organisaties een breder beeld krijgen over wat er nu precies rondom hen gebeurd. Het is dus voor een autobedrijf belangrijk om de oogkleppen af te doen en bijvoorbeeld ook te kijken naar de techbranche. Dit zie je de laatste tijd steeds vaker terugkomen in de vorm van samenwerkingen die niet voor de hand liggen en dus unieke waarde toevoegen voor de consument.

Een voorbeeld van Marktinnovatie

Om een duidelijk beeld te schetsen wat marktinnovatie precies is geef ik een voorbeeld. Het voorbeeld is een oud voorbeeld van marktinnovatie maar desalniettemin zeer van toepassing. In de jaren ’70 van de vorige eeuw kwam de commerciële luchtvaartindustrie op gang. Een groot probleem tijdens deze vluchten was dat baby’s hun behoeften deden wat tot gevolg had dat het gehele vliegtuig hier last van had. Een vliegtuigmaatschappij innoveerde op de klantvraag en ontwikkelde de eerste pampers. Niet veel later volgde de andere aanbieders van vluchten met deze extra dienst die kon worden afgenomen. Een typisch voorbeeld van benchmarking. Echter was de marketing afdeling van de luchtvaartmaatschappij niet compleet gefocust op de branche maar trok de oplossing van de pampers breder. Niet veel later was een luchtvaartmaatschappij de eerste aanbieder van pampers voor de consumentenmarkt.

Andere interessante artikelen

Innovatie voorbeelden, hoe ziet innovatie eruit? Naast dat er op Innovatie Site duidelijk uitgelegd wordt wat innovatie is, welke soorten innovatie er zijn en hoe dit allemaal meespeelt voor organisa...
Radicale innovatie De twee belangrijkste soorten innovatie zijn radicale en incrementele innovatie. Deze twee termen worden vaak in één adem genoemd maar zijn erg versch...
Waarom productinnovaties mislukken Bedrijven die nieuwe producten met succes  introduceren hebben meer kans om te succesvol te zijn dan bedrijven die dit niet doen. Elk jaar worden ruim...
Innovatief sociaal ondernemerschap De groep met sociale ondernemers is nog relatief klein. Toch leveren ze al een grote maatschappelijke bijdrage. Bovendien is het een groeiende sector ...

Laat een reactie achter

Uw e-mail adres zal niet worden gepubliceerd