Marktinnovatie, wat is het en waarom is dit belangrijk?

Marktinnovatie is de tegenhanger van productinnovatie. Marktinnovatie is een ander soort innovatie en betekent dat er nieuwe markten aangeboord worden door bedrijven met bestaande producten of technologieën. Zogenaamde nieuwe Product-Markt-Combinaties worden gemaakt met marktinnovatie, en bied mogelijkheden voor uitbreiding van het aantal klanten voor bedrijven en organisaties.

Waarom Marktinnovatie Belangrijk is

Veel bedrijven houden zich bezig met benchmarken, ze vergelijken zichzelf met concurrentie en standaarden binnen een bepaalde markt. Zo vergelijkt een Android zich met iOS en een Toyota zich met Volkswagen. Op deze manier is het mogelijk om goed te kijken wat de concurrentie doet en hiervan te leren.

Echter is benchmarken niet heiligmakend. Bedrijven gaan op deze manier enkel naar elkaar kijken en elkaar proberen te intimideren of imiteren. Dit zie je vaak terug in de autobranche, wanneer een merk een nieuwe productinnovatie introduceert zoals het automatisch in parkeren volgen de andere aanbieders ook. Het uiteindelijke gevolg hiervan is prijsconcurrentie. Dit is eigenlijk slecht voor elk bedrijf binnen de branche omdat het vaak een race to the bottom als gevolg heeft. Marktinnovatie bied een oplossing voor deze spiraal.

Even tussendoor..

Bezig met marktinnovatie? Dan is het boek ‘Business Model Generation’ wat voor jou. Een nieuwe kijk op het genereren van een business model die je verder helpt met innoveren. Bestel het boek nu op Bol.com

Business model generatie

Bestel dit boek nu op Bol.com

Kijk breder dan de eigen markt

Om de spiraal van prijsconcurrentie te voorkomen dienen met name de marketing afdelingen van organisaties te kijken naar marktinnovatie. Verruim de blik, kijk ook naar andere branches en organisaties waarvoor de propositie mogelijk ook interessant is. Dit proces noemen we branchmarking.

Branchmarking zorgt ervoor dat organisaties een breder beeld krijgen over wat er nu precies rondom hen gebeurd. Het is dus voor een autobedrijf belangrijk om de oogkleppen af te doen en bijvoorbeeld ook te kijken naar de tech-branche. Dit zie je de laatste tijd steeds vaker terugkomen in de vorm van samenwerkingen die niet voor de hand liggen en dus unieke waarde toevoegen voor de consument. Denk bijvoorbeeld aan een samenwerking tussen Apple en Volkswagen.

Een voorbeeld van Marktinnovatie

Om een duidelijk beeld te schetsen wat marktinnovatie precies is geef ik een voorbeeld. Het voorbeeld is een relatief oud voorbeeld van marktinnovatie maar desalniettemin zeer van toepassing.

In de jaren ’60 van de vorige eeuw kwam de commerciële luchtvaartindustrie echt op gang. Een groot probleem tijdens deze vluchten was dat baby’s hun behoeften deden wat tot gevolg had dat het gehele vliegtuig hier last van had. Een vliegtuigmaatschappij innoveerde samen met een FMCG gigant op de klantvraag en ontwikkelde de eerste pampers. Niet veel later volgde de andere aanbieders van vluchten met deze extra dienst die kon worden afgenomen. Een typisch voorbeeld van benchmarking. Echter was de marketing afdeling van de luchtvaartmaatschappij niet compleet gefocust op de branche maar trok de oplossing van de pampers breder. Niet veel later was een luchtvaartmaatschappij de eerste aanbieder van pampers voor de consumentenmarkt.

Heb jij een mooi voorbeeld van een marktinnovatie? Laat het weten in de reacties, dan voegen we deze toe aan het artikel.