Leid jouw bezoeker effectief door je website met web design

Het is belangrijk dat de bezoekers van jouw website in een duidelijke en veilige omgeving terechtkomen. Dat is niet enkel een gevalletje SSL certificaat installeren, maar ook een duidelijke navigatie en de ogen naar de juiste punten leiden. Met name dit laatste kun je bereiken door middel van neuromarketing. Neurowetenschap wordt gecombineerd met marketing, waardoor je wetenschappelijke bewijzen krijgt voor wat wel en niet werkt. Dus hoe kun je dit effectief toepassen op jouw website? 

Om neuromarketing toe te passen, kun je bij jouw website maken letten op het design. Hier geven we je een aantal tips voor. 

Laat afbeeldingen en tekst elkaar aanvullen

Afbeeldingen plaatsen is natuurlijk een goed idee. Niemand ziet graag enkel lappen tekst op een website staan. Een afbeelding hier en daar plaatsen geeft de ogen wat rust. Ook kan het teksten verduidelijken, waardoor deze elkaar versterken. Het is echter wel zaak om te letten op welke afbeeldingen je plaatst. Het zou zonde zijn wanneer je lange tijd hebt besteed aan de perfecte tekst schrijven, om er vervolgens achter te komen dat de afbeelding ervoor zorgt dat je tekst nauwelijks meer gelezen wordt. Een manier om dat te testen is door middel van heatmaps. In een dergelijk onderzoek kun je de ogen van je bezoeker traceren. Hierdoor kom je erachter waar de aandacht naar getrokken wordt. Is op de afbeelding een grote rode vlek van activiteit te zien, en slechts een groene vlek op de tekst? Dan weet je dat de afbeelding te prominent is. Dit is bijvoorbeeld regelmatig het geval met een foto van een persoon die je recht aankijkt. Kijk de persoon op de foto echter naar de tekst? Dan wordt de tekst ook een stuk beter gelezen. 

Een duidelijke navigatie 

Het is van belang de bezoeker niet onmiddellijk bloot te stellen aan allerlei keuzes. Dit voelt al snel overweldigend aan, waardoor je bezoeker minder snel is geneigd door te klikken. Het is een goed idee deze pagina overzichtelijk en clean te houden. Geef in eerste instantie enkele duidelijke keuzes. Deze kun je tonen met enkele knoppen die eruit springen, zodat het voor de bezoeker duidelijk is wat ze moeten doen en wat ze kunnen verwachten. 

Verstop bovendien jouw bestel of contact knop niet ergens onderaan jouw website, maar houd deze prominent in beeld. Zet deze bijvoorbeeld bovenin de pagina vast, zodat deze altijd voor de potentiële klant te zien is. Bovendien is het handig om jouw domeinnaam vast te zetten in beeld zodat je bezoekers worden herinnerd aan de naam en makkelijk terug naar de homepage kunnen gaan. 

Toon positieve reviews van echte klanten 

Het tonen van positieve reviews geeft vertrouwen aan je potentiële klant. Jouw producten of services zullen wel van kwaliteit zijn wanneer klanten de moeite nemen een goede review achter te laten. Uiteraard dienen dit reviews te zijn van echte klanten.