Een van de manieren om Open Innovatie te realiseren is het gebruik van een zogenaamde Lead Users. Eric von Hippel, een onderzoeker en vooraanstaand naam op het gebied van open innovatie is de eerste die de term lead user benoemd. Dit artikel behandeld de lead user theorie, de voor en nadelen van een lead user en hoe innovatie teams hier mee om kunnen gaan.
Lead User en Innovatie
Volges von Hippel zijn lead users essentieel voor innovatie. Lead users zijn leidende klanten binnen de markt waarin de innovatie van de organisatie moet gaan plaats vinden. Deze klanten staan open voor innovatie en zijn hier ook naar op zoek. Deze groep klanten geven waardevolle input tijdens bijvoorbeeld sprints van de product ontwikkeling. Omdat zij een leidende positie hebben binnen de markt met betrekking tot innovatie en vernieuwing worden deze klanten in de gaten gehouden door de markt. Ze gelden min of meer als soort thought leaders waardoor zij veel impact hebben. Wanneer het product daadwerkelijk op de markt gezet wordt zullen lead users zogenaamde ‘advocaten’ worden van het nieuwe product. Dit heeft grote invloed op het uiteindelijke succes van een innovatie.
Voor-en nadelen van een Lead User
Het gebruik van een panel van lead-users heeft volgens Von Hippel een aantal voordelen:
- Directe feedback op sprints en tussen ontwikkelingen;
- Lead users worden vroeg in het innovatie proces toegevoegd;
- Goede advocaten bij lancering;
- Trendsetters binnen hun markt met betrekking tot innovatie binnen hun markt;
- Veel samenwerking met de klant, vorm van crowdsourcing.
Naast dat het gebruik van een lead user groep veel voordelen heeft zoals een vast klankbord van mensen die open staan voor innovatie, heeft het gebruik van lead users ook nadelen. Deze nadelen zijn door onder andere door Enkel (2005) blootgelegd:
- Ondanks dat lead users veel kennis hebben weten ze niet alles. Dit kan tot een onvolledig beeld leiden;
- Het innovatieproces is afhankelijk van deze lead user groep;
- Producten worden ontwikkeld vóór de lead user en niet voor de gehele markt.
Conclusie over Lead Users en Innovatie
Eric von Hippel heeft duidelijk de voordelen van een lead user bloot gelegd. Het helpt het innovatie proces met input vanuit de markt en eindgebruiker. Echter heeft het gebruik van een lead user ook enkele nadelen. Zo kan een innovatie project zich teveel focussen op lead users. De innovatie hangt dan teveel af van deze specifieke groep van gebruikers. Daarnaast kan het voorkomen dat lead users al veel verder zijn in technologische ontwikkeling en dus op zoek zijn naar oplossingen waar de markt nog niet klaar voor is.