Investeringen in Startups, een analyse van 2017
Beleggen is een risicovolle onderneming. Mede daarom is het niet voor iedereen weggelegd. Wanneer er toch besloten word te gaan investeren is het vaak lastig het juiste bedrijf of product te vinden. Ga je voor iets wat al langer bestaat? Een bedrijf of product waarvan de koersschommelingen over de afgelopen tijd bekend en uitgebreid geanalyseerd zijn? Zodat je deels kunt zien wat je kunt verwachten. Of zijn investeringen in startups een slimme zet? En hoe weet je welke je moet kiezen? Hoe is dit vorig jaar verlopen? Om antwoord te vinden op deze vragen baseren wij ons op het onderzoek dat Golden Egg en Crunchbase door derden hebben laten verrichten naar investeringen in start-ups in Nederland. Uit dit onderzoek blijkt onder andere dat het investeren in start-ups steeds populairder wordt. In 2017 zijn, volgens het onderzoek, ongeveer 122 deals gesloten met een totale waarde van ongeveer 646 miljoen. Wat 204 miljoen euro meer is dan StartupJuncture tevoren heeft berekend.
Wat is een start-up?
Als je investeert in een start-up bedrijf, investeer je geld nog voor het bedrijf op de beurs is. Op het moment dat je de aandelen koopt zijn deze dus nog niet te verhandelen op de bekende beurzen. Toch kan het een slimme zet zijn. Het Social Medium platform Facebook is immers ook ooit met behulp van crowdfunding tot stand gekomen. Met het investeren in start-ups is veel geld te verdienen, maar tegelijkertijd brengt het ook een groot risico met zich mee. Veel beginnende projecten komen uiteindelijk niet van de grond, de zogenaamde ‘scale-up’. Dit gevaar is het grootst als je vroeg in het proces investeert in een start-up.
Waar moet je op letten als je gaat investeren?
Als je een start-up gaat kiezen om in te investeren dien je rekening houden met een aantal zaken. Zo is het bijvoorbeeld aan te raden om te investeren in een branche waar je bekend mee bent. Je kunt dan immers beter in schatten of een idee haalbaar is of niet. De verschillende sectoren in start-ups verschillen niet veel van de sectoren op de normale beursgang. Zo heb je bijvoorbeeld E-commerce en high-tech. Een overzicht van alle mogelijke start-up investeringen vind je op sites zoals StartupJuncture. Bekijk goed hoeveel concurrentie jouw favoriete start-up project heeft, en of het idee volgens jou haalbaar is. Kijk ook of er al in het project geïnvesteerd is door andere bedrijven die verwachten dat het project winstgevend zal zijn. Een ander belangrijk aspect is de fase waarin jouw project zich bevind. Is het nog slechts een idee, of is er al een bèta-product ontwikkeld. En welke investeerders heeft het project al aangetrokken? Investeringen in startups worden niet alleen door bedrijven gedaan, vaak is er ruimte voor particuliere investeerders.
Wat zijn de verschillende start-up fasen en wanneer investeer je?
Start-ups zijn grofweg onder te verdelen in vier fasen; de seed, series A, series B en series C. De Seed fase verwijst naar de zaaifase, waarin er geld nodig is om het idee dat iemand heeft te kunnen verwezenlijken. Een product of dienst met het label ‘series A’ is al verder ontwikkeld en heeft al een grote institutionele investeerder die gemiddeld 500.000 euro inlegt (venture capital fund). In deze fase wordt het bewijs worden geleverd van de kracht van het product. Series B is de tweede institutionele ronde waarbij nog meer grote bedrijven zijn ingestapt (ter waarde van 1 tot 1,5 miljoen euro). Bij Series C wordt gemiddeld 2 – 10 miljoen door venture capital ondernemingen. Dit geld kan worden gezien als groei-kapitaal. Grotere investeringen in Startups halen vaak het nieuws omdat dit vaak door andere bedrijven gedaan wordt. Hiermee laten organisaties zien dat zij heil zien in de oplossing.
Hoeveel wordt er gemiddeld in een start-up geïnvesteerd?
Voor het antwoord op deze vraag baseren wij ons nogmaals op het onderzoek van Golden Egg en de data die zij hebben gegenereerd over 2017. Investeringen in startups bedroegen in 2017 een gemiddeld bedrag van 5,3 miljoen, maar omdat de prijzen per series (A, B en C) nogal uiteenlopen, zegt dit niet zoveel. Golden Egg komt met de volgende gemiddelde: in de seed fase wordt gemiddeld 730.000 binnen gehaald, in series A is dit 4.7 miljoen, voor series B 14,8 miljoen en series C 18.8 miljoen. Zoals je ziet haalt series C de hoogste investeringen binnen. Dit patroon zien we in iedere sector terug, en dit is ook logisch omdat het risico dat je loopt bij een investering C lager is dan wanneer je investeert in de seed fase.
In welke start-up fase kun je het beste instappen?
In welke fase je het beste in kunt stappen hangt af van verschillende factoren. Als je echt meent dat een idee zal gaan werken is het verstandig om in een vroege fase in te stappen, omdat de aandelen in de latere fasen meer waard zullen zijn. Het risico dat je loopt is echter wel een stuk groter dan wanneer je in fase B zou investeren. Over het algemeen is het verstandig om te wachten tot enkele grote bedrijven hebben geïnvesteerd. Als er nog helemaal geen investeringen in het project zijn gedaan kan dit betekenen dat grote bedrijven nog niet volledig zijn overtuigd door het idee.
In welke sector kun je het beste beleggen?
Gekeken naar 2017 blijken er wel een aantal onderwerpen hoog in de lijst te zijn. Het bedrijf Golden Egg en Crunchbase heeft hier onderzoek naar gedaan en geeft aan dat in 2017 ‘software’, ‘E-commerce’, ‘reizen’ en ‘biotechnologie’ belangrijke elementen waren voor de startups. Dus moeilijk is om te zeggen of dezelfde soort onderwerpen weer trending zijn in 2018. Je kunt puur en alleen uitgaan van voorgaande jaren. Natuurlijk is het wel van belang om ook de reguliere beursgang goed in de gaten te houden. Welke sectoren doen het goed in 2018? In een dynamische sector vindt over het algemeen meer innovatie plaats wat meer ruimte laat voor investeringen in startups.
Het investeren in start-ups kan een goede manier zijn om je geld te beleggen. Door het fasen systeem kun je het risico dat je loopt inperken en natuurlijk is het ook mooi om nieuwe bij te dragen aan meer innovatie in ons land. En wie weet, brengt het uiteindelijk ook nog veel geld op. De eerste investeerders in de bekende startups zoals Spotify, SnapChat en Facebook hebben hun inleg tot astronomische bedragen zien veranderen.