Innovatie in 2019, de belangrijkste trends
Innovatie is altijd onderhevig aan trends. Wat er ontwikkeld wordt hangt vaak af van waar ‘de markt’ om vraagt. Andersom is het ook zo dat innovatieve bedrijven juist onverwachte dingen ontwikkelen of door-ontwikkelen in de hoop dat het een trend gaat worden. Voor 2019 zijn de verwachtingen weer hooggespannen als het om nieuwe vindingen gaat. Dit zijn de innovatietrends voor dit jaar.
Voice assistentie als innovatie in 2019
De introductie van voice ondersteuning staat aan de vooravond van een grote doorbraak. De Google Assistant is het bekendste voorbeeld van een stem gestuurde assistent die je van alles kunt vragen. Van het weer in Berlijn tot de beurskoers van Shell, maar ook om het licht uit te doen of de verwarming een graadje hoger te zetten. Niet alleen in de huiskamer kan voice assistentie zijn diensten bewijzen, ook op de werkplek biedt het veel voordelen voor bijvoorbeeld het vastleggen van gegevens of het bedienen van machines.
Niet alleen Google probeert met een voice response systeem voet aan de grond te krijgen op de markt, ook Amazon introduceerde zijn Alex Show, die dezelfde snufjes heeft en nu vooral in Amerika erg populair is. Ondanks dat het in 2018 al een enorme groei heeft doorgemaakt zal Voice Assistentie naar verwachting de aankomende jaren enorm doorgroeien.
De mogelijkheden van augmented reality
Augmented reality is een innovatie die het mogelijk maakt om de effecten van bepaalde handelingen te zien voordat je die daadwerkelijk uitvoert. In het Nederlands wordt het Toegevoegde Realiteit genoemd. Je ziet een beeld waaraan aspecten worden toegevoegd en vervolgens zie je wat er dan gebeurt.
Een voorbeeld: Het beeld van een auto waarop een zwaar gewicht wordt gelegd. Als het gewicht te zwaar is zal het dak van de auto indeuken, bij nog meer gewicht wordt de auto verpletterd. Of een blauwe muur waarop gele verf wordt gesmeerd. Het effect – de muur kleurt groen – wordt zichtbaar aan de hand van augmented reality. De mogelijkheden van deze techniek zijn eindeloos. Monteurs kunnen zien hoe ze een reparatie moeten uitvoeren,
Ook in de zorg kan augmented reality zijn nut bewijzen bij de behandeling van fobieën, stressklachten en pijnbestrijding.
Kunstmatige intelligentie neemt steeds meer taken over
Steeds meer processen kunnen worden overgenomen door machines. Als er gebruik kan worden gemaakt van algoritme en menselijke intelligentie dus niet nodig is om onverwachte gebeurtenissen juist te interpreteren kunnen werkzaamheden heel goed door een machine worden overgenomen.
Dit wil niet zeggen dat er geen mensen meer nodig zijn, want zij zullen de machines moeten bedienen en zo nodig bijsturen. Een goed voorbeeld is de chatbot die bij sommige online winkels wordt gebruikt. Je stelt je vraag aan een chatbot, die vaak een naam heeft om het toch nog een beetje persoonlijk te maken. Als de computer vrijwel zeker is van het juiste antwoord, denk aan een ‘juist percentage’ van minimaal 95% dan geeft hij het antwoord. Als er meer twijfel is dan wordt de vraag alsnog aan een medewerker voorgelegd. Denk bijvoorbeeld aan het verschil tussen de vraag van een klant “Hoeveel berekenen jullie voor verzendkosten” en de vraag “Ik zoek een cadeau voor mijn moeder, kunnen jullie me adviseren?”. Op vraag 1 kan de chatbot zonder problemen antwoord geven. Op de tweede vraag zijn zoveel antwoorden mogelijk dat er moet worden doorgevraagd. Ook dat kan door een computer worden gedaan, maar de kans is dan groter dat de klant dan uiteindelijk een verkeerd antwoord krijgt waar hij niets mee kan.
Het belang van ethiek en privacy bij nieuwe innovaties
Bij het doen van innovaties is het altijd belangrijk om bepaalde zaken aangaande privacy en ethiek goed voor ogen te houden. Soms zijn dingen wel mogelijk maar niet wenselijk.
Zo kun je een systeem opzetten waarbij mensen online zelf in hun patiëntendossier bij een arts kunnen kijken. Maar of dit wenselijk is, is de vraag. Ten eerste is de kans op een hack altijd aanwezig. Ten tweede kan het zo zijn dat er dingen in dat dossier staan die de arts liever persoonlijk bespreekt. Stel dat je wordt onderzocht en dat hier uit naar voren komt dat je een ernstige aandoening hebt. Dan is de schok groot als je nietsvermoedend inlogt om even in je dossier te kijken of de uitslag al binnen is. Een arts kan je in zijn eigen woorden vertellen wat er aan de hand is en ook direct een prognose geven of een behandeling voorstellen. Wie weet wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Vooral innovaties waarbij de privacy van mensen in het geding is moeten met grote zorgvuldigheid worden ontwikkeld. Soms is het beter om die ontwikkeling geheel achterwege te laten. Innovaties in 2019 en de jaren erna krijgen steeds meer te maken met wetgeving rondom dit onderwerp.
Duurzaamheid, het toverwoord van de 21e eeuw
Wij mensen worden ons steeds meer bewust van het feit dat we drastische maatregelen moeten nemen om te voorkomen dat we ons leven op aarde over enkele tientallen jaren onmogelijk hebben gemaakt. Fossiele brandstoffen raken op, de productie van consumptiegoederen kost steeds meer water en energie. Als we doorgaan zonder na te denken over alternatieven is de kans groot dat we binnen afzienbare tijd tegen grenzen aan lopen die onomkeerbaar zijn.
Daarom zijn innovaties in 2019 er steeds vaker op gericht om het milieu te sparen, denk bijvoorbeeld aan de Nederlandse ontwikkeling om de ‘plastic soep’ in zeeën en oceanen aan te pakken. Dit soort duurzame innovaties zal in de toekomst nog veel meer de overhand gaan krijgen.
Innoveren door Nederlanders in het buitenland
Wij Nederlanders zijn nog steeds een ijverig volk dat graag voorop wil lopen als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. Onderzoekers op universiteiten zijn hard aan het werk om doorbraken te ontwikkelen op het gebied van technologie, gezondheidszorg, de landbouw en andere vakgebieden. Nederlandse bedrijven gaan de wereld over om hun vindingen ook over onze grenzen te presenteren. Zo zijn er Nederlandse bedrijven die zich in Silicon Valley, hét tech-centrum van de VS, vestigen om de toenemende verkeersproblematiek daar op te lossen. Hoe ze dat doen? Door ons systeem van gemakkelijk gebruik maken van openbaar vervoer daar te introduceren.
Amerikanen kijken hun ogen uit als ze zien hoe wij hier met onze OV-chipkaart van de bus in de trein en van de trein in de metro stappen en er ook nog een fiets mee huren om uiteindelijk op onze bestemming te arriveren. Zo zie je dat wat voor de één de gewoonste zaak van de wereld is, voor de ander een ongekend staaltje innovatie kan betekenen.