Innovatie tools die helpen innoveren

Innoveren is samenwerken. Of het nu via de lean methodiek is of in een scrum team, innovatie is een team effort. Een innovatie team is vaak zelfsturend en multidisciplinair. Naast deze kenmerken is het ook belangrijk om structuur en planning duidelijk te hebben. Zo weet elk teamlid waar de milestones liggen en welke taken verdeeld zijn aan de teamleden. Er zijn talloze innovatie tools aanwezig die helpen met innoveren, samenwerken en rapporteren. Hieronder een lijstje:

Orde in de chaos met Trello

Trello is een online samenwerkingsplatform wat orde in de chaos schept. Door middel van lijsten (zoals ‘To-Do’, ‘Doing’ en ‘Done’) met daarbij horende kaarten (‘klanten bellen’, ‘SEO’ enz) is het precies duidelijk welke taken nog gedaan moeten worden, waar men nu mee bezig is en welke taken al gedaan zijn. Deze afzonderlijke kaarten kunnen toebedeeld worden aan team leden. Zo is het precies duidelijk wie van het team welke taak op zich heeft genomen. Er zijn onwijs veel mogelijkheden met Trello. Denk bijvoorbeeld aan korte polls, deadlines instellen en toevoegen van bijlages. Trello is gratis te proberen.

Korte lijnen met Slack

Zoals eerder geschreven, is het hebben van korte lijnen voor snelle beslissingen essentieel voor innovatie. Een van de innovatie tools die zich hierop richt is Slack. Binnen Slack kan een team met elkaar in hun eigen ‘Slack’ omgeving en groep. Hierin kan met snel met elkaar chatten en kunnen er gemakkelijk subteams aangemaakt worden. Daarnaast heeft Slack talloze integraties die experimenten kunnen versnellen. Denk bijvoorbeeld aan integratie met Typeform, Analytics en Mail. Slack is gratis te proberen en te gebruiken.

Business Model Canvas

Het business model canvas is een innovatie tool die het concept duidelijker maakt. Mensen hebben vaak creatieve ideeën voor een innovatie maar het is soms lastig om hier een praktische invulling aan te geven. Een Business Model Canvas is een model wat veel gebruikt wordt in de lean startup methodiek. Het maakt inzichtelijk wie de klanten zijn, welke kanalen er gebruikt dienen te worden, wat er wordt aangeboden tegen welke kosten. Het Business Model Canvas kan worden uitgeprint op een groot papier waarna het innovatieteam deze met elkaar invult. Een handige en overzichtelijke manier om concepten te verduidelijken en concreter te maken.

Duidelijk wie de klant is met een Persona

De laatste innovatie tool die hier besproken wordt is de (buyer) persona. Dit is één van de innovatie tools waarmee de volledige focus op de toekomstige klant komt te liggen. Deze persona’s zijn bedoeld om intern de focus te leggen op de klant. Kopers komen door de buyer persona tot leven. Dat wil zeggen dat er een fictief persoon gecreëerd wordt die een afspiegeling is van een persoon met overeenkomstig aankoopgedrag. Het gemiddelde opleidingsniveau, dagelijkse taken, inkomen, pijnpunten en beroep worden in een buyer persona scherp gesteld. Dit helpt bij de inbound marketing activiteiten die vervolgens ontplooit worden om een concept te testen of uit te rollen. Voor een gedegen buyer persona is onderzoek nodig. Met een innovatie team in een kamer is het onmogelijk om een goede buyer persona te creëren. Interesse hoe een buyer persona tot stand komt voor uw organisatie? Mail info@innovatie-site.nl voor meer informatie.