De innovatie van online boodschappen

Online boodschappen doen neemt een enorme vlucht. Uit een recent onderzoek van GfK blijkt dat 20% van de Nederlanders in het afgelopen jaar online boodschappen besteld heeft. Op dit moment zijn de totale uitgaven bij de online supermarkt zo’n 400 miljoen euro. In 2025 zal dit ruim 3,5 miljard euro bedragen, zo verwachten de experts.



Waar komt deze trend vandaan?

Verschillende innovaties in de online foodmarkt hebben hier hun bijdrage aan geleverd. Zo kwam in 2012 de maaltijdbox op de Nederlandse markt. De maaltijdbox is niets anders dan een doos met daarin alle ingrediënten voor 3 maaltijden. Bedrijven als HelloFresh en Marley Spoon groeien in rap tempo, en weten steeds meer klanten aan zich te binden. Een andere belangrijke innovatie in de foodmarkt is Picnic. Picnic is de 100% online supermarkt. Het bedrijf biedt geen fysieke winkels, maar alleen een App waar klanten mee kunnen bestellen. Dankzij een enorm efficiënte werkwijze is Picnic in staat om de boodschappen gratis te bezorgen. En daarmee tackelt Picnic een belangrijke reden waarom veel Nederlands nog geen online boodschappen doen: de (te) hoge bezorgkosten. Picnic is voorlopig alleen nog maar beschikbaar in de omgeving van Amersfoort, Utrecht en Almere. Het concept wordt in deze regio eerst flink getest, voordat het volledig wordt uitgerold.

Wie bieden online boodschappen doen aan?

 

Naast deze nieuwkomers op de Nederlandse foodmarkt timmeren ook de bestaande spelers aan de weg. Albert Heijn biedt via de shop AH.nl zo’n 28.000 producten online aan. AH is in Nederland de grootste online supermarkt, en bezorgt bijna landelijk. Op gepaste afstand volgen supermarkten als Jumbo, PLUS en Coop. Ook zij bieden een online supermarkt aan, maar bezorgen nog niet landelijk. Er wordt vaak getest in bepaalde steden. Wel zijn er vaak landelijk pick-up-points aanwezig. Klanten kunnen de boodschappen afhalen bij deze speciale afhaalpunten. Het nadeel van de bestaande online supermarkten is dat de bezorgkosten nog vaak erg hoog zijn (vaak zo’n 5 euro) en dat het minimale bestelbedrag ook relatief hoog is (vaak 50 euro of meer).




Weerstand

De belangrijkste argumenten om de boodschappen niet online te bestellen zijn de supermarktdichtheid, het feit dat mensen “controle over de versheid” willen houden, en het “gezellige praatje” in de winkel. Met name het eerste argument kan een probleem gaan vormen voor de online supermarkt. De gemiddelde Nederlander woont op slechts 900 meter afstand van een supermarkt. Het is dus dus vaak maar een kleine moeite om even naar de supermarkt te gaan voor de boodschappen.