Hoe Innovatie in de Apotheek jou kan helpen

0

Innovatie in de apotheek is nodig om patiënten goed van dienst te kunnen zijn en om alle ontwikkelingen binnen de zorg bij te kunnen houden. Wat gebeurt er in deze sector zoal op het gebied van zorg innovatie? Voor patiënten is dit niet altijd direct duidelijk. Veel gehoorde klachten zijn lange wachttijden en het niet op voorraad zijn van medicatie. Tijd voor wat positief nieuws over recente ontwikkelingen binnen deze sector. Een van deze innovaties betreft het maken van afspraken over een verbeterd proces voor het digitaal uitwisselen en vastleggen van overgevoeligheid voor bepaalde geneesmiddelen. Deze innovatie in de apotheek lijkt voor de hand te liggen echter zijn privacy redenen vaak de blokkade. Wanneer er afspraken en samenwerkingen komen, kan big data een grote rol gaan spelen binnen de apotheken in Nederland.

Huidige en gewenste situatie

Op dit moment kan de apotheker enkel een geneesmiddel of geneesmiddelgroep vastleggen in het informatiesysteem. Als de nieuwe afspraken worden geïmplementeerd, dan kunnen ook aanvullende kenmerken geregistreerd worden, zodat het gebruik van het geneesmiddel in geval van overgevoeligheid beter is te monitoren en begeleiden. Dit is belangrijk, want overgevoeligheid voor een geneesmiddel kan de veiligheid van een patiënt in gevaar brengen. Van een patiënt moet bekend zijn voor welk soort geneesmiddel hij overgevoelig is, maar ook in welke mate en welke gevolgen inname heeft. Dit soort gegevens dienen veilig en betrouwbaar vastgelegd te kunnen worden. Hiertoe is een document opgesteld, die de voorwaarden voor het nieuwe informatiesysteem in kaart brengt. Zo worden zorgverleners in de toekomst optimaal ondersteund bij het vastleggen en uitwisselen van dit soort gegevens.

Innovatie in de Apotheek: De elektronische blister

Een ander bijzonder innovatief project betreft het ontwikkelen van elektronische blisters. Een blisterverpakking is in het geval van medicijnen meestal een doordrukstrip, zoals je deze bijvoorbeeld gewend bent van pijnstillers. De elektronische blister kan precies registreren wanneer een patiënt een geneesmiddel uit de verpakking drukt. Deze informatie kan dan worden geregistreerd. Een arts of apotheker kan dan monitoren of een patiënt een medicijn volgens afspraak inneemt. Het juist innemen van medicatie is uiteraard belangrijk voor een effectieve werking van het medicijn. Als het onjuist wordt ingenomen, dan kan de zorgverlener ingrijpen en bij de patiënt aan de bel trekken. Daarnaast heeft de blister ook een duurzaam karakter. Deze vorm van duurzame innovatie maakt het mogelijk om, in de toekomst, minder medicatie weg te gooien.

Zorginnovatieprijs

Om apothekers aan te moedigen om te innoveren bestaat er een zorginnovatieprijs vanuit de KNMP, de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie. Dit is de bracheorganisatie voor apothekers. Een apotheker maakt kans op deze KNMP-zorginnovatieprijs wanneer hij een zorginnovatie heeft ontwikkeld, waarmee de zorg in beweging wordt gebracht en die bijdraagt aan de verbetering van de zorg die aan de patiënt wordt geleverd. Een goed idee kan worden ingediend met een creatieve pitch en korte omschrijving van de innovatie. Een jury bekijkt de aanmeldingen en nomineert vervolgens drie inzendingen voor de prijs. De leden van de KNMP kiezen uiteindelijk de winnaar. Innovatie in de apotheek is nodig om de continu veranderende behoeftes van patiënten en de maatschappij bij te kunnen benen. De prijs wordt eenmaal per jaar uitgereikt op het KNMP-najaarscongres en is €10.000 waard.

Innovatie in de zorg door het Cappuccino Model – Praktische tips en aanpak voor innovatie in de zorg.