Alles over Innovatie op 1 site

Innovatie en Innovativiteit

0

Innovatie en innovativiteit, wat is het verschil? We hebben al gesproken over de creativiteit, uitvindingen en innovatie, maar er is ook verschil tussen een innovatie en innovativiteit. Innovatie heeft vele definities maar al deze definities hebben het volgende gemeen: Innovatie is een nieuw product of dienst die op de markt wordt gebracht. Om onderscheid te maken tussen innovatie en innovativiteit moeten beide begrippen goed uitgelegd worden.

Definitie Innovatie

Innovatie: een iteratief proces geïnitieerd door de perceptie van een nieuwe markt en / of nieuwe dienst voor een technologie gebaseerde uitvinding, die leidt tot de ontwikkeling, productie en marketing om uiteindelijk commercieel succes te creëren

Het innovatieproces combineert de technologische ontwikkeling van een uitvinding met de marktintroductie van de desbetreffende uitvinding aan eindgebruikers.  Het innovatieproces is iteratief van aard wat inhoudt dat het nooit stopt. Het omvat het invoeren van een nieuwe innovatie en de continue verbetering van deze producten of diensten. Een soort cyclus als het ware. Wanneer deze cyclus stopt zal het product/dienst minder worden ten opzichte van concurrerende producten of diensten wat uiteindelijk een negatief effect zal hebben op de winsten van het bedrijf.

Zoals eerder uitgelegd, een uitvinding is geen innovatie. Een innovatie is een uitvinding die uitgegroeid is tot een commercieel product door middel van de productie, distributie en marketing. Een uitvinding die niet verder gaat dan het laboratorium, blijft een uitvinding en zal nooit een commercieel succes worden. Het grote verschil zit dus in het feit dat er bij een uitvinding geen economische waarde gecreëerd wordt door (grootschalige) productie, marketing en een passend business model.


Mate van Innovatie en innovativiteit

Het feit dat de titel zegt mate van innovativiteit moet een belletje doen rinkelen. Het is een relatieve maatstaf wat laat zien hoe goed een product het doet op het gebied van vernieuwing. Innovativiteit wordt door ons als volgt gedefinieerd:

Innovativiteit: een maat voor de potentiële discontinuïteit wat een product (proces of dienst) kan genereren in een marketing of technologisch proces.

Deze verschuivingen kunnen voordoen op twee niveaus:

  • Macro: het vermogen om een paradigma verschuiving in de wetenschap, technologie of marktstructuur te bewerkstelligen. Bijvoorbeeld: de ontdekking van de auto, deze vernieuwing zorgde ervoor dat een compleet nieuwe productgroep ontstond en paarden minder gebruikt werden.
  • Micro: de capaciteit van de onderneming om een bestaande markt te beïnvloeden. Bijvoorbeeld, de nieuwe iPhone 7, deze beïnvloed de markt maar zorgt niet voor een compleet nieuwe verschuiving in de status quo.

Een product of dienst met een hoge mate van innovativiteit beïnvloed dus de markt. Op macro niveau houdt dit dus in dat er een compleet nieuwe productgroep ontstaat zoals Henry Ford dat deed met zijn bekende T-Ford. Innovatie en innovativiteit liggen dus dicht bij elkaar. D