De betekenis van Innovatie

De betekenis van innovatie wordt vaak op verschillende manieren geïnterpreteerd. Echter is de innovatie betekenis op slechts enkele juiste manieren uit te leggen. Om dit goed te kunnen doen, duiken we de innovatie literatuur in en gaan we op zoek naar de juiste innovatie betekenis. Toch al benieuwd naar innovatie voorbeelden? denk eens aan de smartphone, tablet of computer waarmee je dit artikel leest.

De innovatie betekenis

Het woordje innovatie kent verschillende definities en betekenissen. Het woord innovatie is afgeleid van het woord ‘innovare’ wat zoiets betekent als: de creatie van iets nieuws.

Om de juiste de innovatie betekenis boven water te halen duiken we de wetenschappelijke innovatie literatuur in. Volgens Eric von Hippel (2007) is innovatie een nieuwe product of dienst die commercieel geëxploiteerd wordt. In het boek ‘Sources of Innovation’ beschrijft Von Hippel hoe en waar innovatie vandaan komt.

Twee andere belangrijke auteurs op het gebied van innovatie, en dan met name in de vorm van allianties, zijn Das & Teng. Zij kijken naar innovatie vanuit een alliantie perspectief en claimen dat innovatie iets is waar elke organisatie naar streeft.

Volgens hen is innovatie: Nieuwe producten of diensten die commercieel haalbaar zijn en daardoor essentieel om te overleven als bedrijf. Das & Teng (2008) gaat met name in op de impact van een inrichting van een alliantie, omgevingsfactoren en persoonlijke factoren op innovatie succes van een alliantie.

Wat is innovatie?

Naast de twee beschreven auteurs eerder zijn er talloze andere auteurs die innovatie op een nét andere manier bekijken. Echter zijn er een aantal belangrijke onderdelen die bij elke innovatie definitie naar voren komen.

  • Het betreft een nieuw product of dienst voor de markt;
  • Commercieel oogpunt (dit kan vanuit verschillende achtergronden komen).

Innovatie betekent dus dat er iets nieuws voor de markt gemaakt is en dit in de markt gezet kan worden. Dat is tevens ook het grote verschil met een uitvinding. Bij een uitvinding blijft het bij een concept of prototype wat niet verder commercieel in de markt gezet wordt. Een bekende uitspraak is ook: Iedereen heeft ideeën, innoveren is het succesvol uitvoeren van die ideeën. 

Even tussendoor..

Jezelf innoveren en daardoor dus een succesvolle innovatie realiseren kan jij ook. Met het boek ‘Innoveer jezelf’ krijg je praktische stappen om te starten met innoveren. En dat begint bij jezelf. Bestel het boek op Bol.com
innoveer jezelf

Bestel het boek op Bol.com

Dat er verschillende soorten innovatie zijn is de volgende stap. Denk bijvoorbeeld aan incrementele innovatie of radicale innovatie, maar ook marktinnovatie is een belangrijke vorm van innovatie.

Bronnen uit Innovatieliteratuur

Teng, B. S., & Das, T. K. (2008). Governance structure choice in strategic alliances: The roles of alliance objectives, alliance management experience, and international partners. Management Decision, 46(5), 725-742.

Von Hippel, E. (2007). The sources of innovation. In Das Summa Summarum des Management (pp. 111-120). Gabler.