Innovatie in bedrijfsnamen

Een bedrijfsnaam of merk bedenken valt niet mee. Misschien ben je er direct mee in aanraking gekomen, maar je komt er op zijn minst dagelijks indirect mee in aanraking. Overal zie je immers merknamen en bedrijfsnamen voorbijkomen, de een sterker dan de ander. Wat zijn de ontwikkelingen over de laatste jaren? is er innovatie in bedrijfsnamen? En wanneer is een merk- of bedrijfsnaam nu eigenlijk goed? In dit artikel lees je daar meer over.

Innovatie in bedrijfsnamen

Wat de laatste jaren of misschien wel decennia opvalt, is dat merk- en bedrijfsnamen steeds creatiever en meer ‘brandable’ worden. Daar waar we in het verleden vaak een voor- en/of achternaam tegenkwamen in bedrijfsnamen, spreekt dat tegenwoordig steeds minder voor zich. Verder komen we steeds vaker namen tegen die geen betekenis hebben.  Vergelijk bijvoorbeeld eens de zoekmachines Vinden.nl en Zoeken.nl met Google. Google was dan wel geen bestaand woord, maar de zoekmachine is inmiddels zo succesvol dat we al jaren van Googelen spreken als werkwoord. Andere voorbeelden hiervan zijn ‘Facebook-en’ en ‘Twitteren’. Er wordt bewust voor dit soort namen gekozen bij nieuwe innovatieve producten om zo de herkenbaarheid te vergroten. Er is dus daadwerkelijk innovatie in bedrijfsnamen zichtbaar.

Wat is een goede merknaam of bedrijfsnaam?

Dat een merk- of bedrijfsnaam direct moet vertellen om wat voor merk of bedrijf het gaat, is dus zeker niet per se nodig. Kijk bijvoorbeeld eens naar de naam Wikipedia of WordPress. Het is met deze namen niet direct duidelijk wat het is, maar omdat de namen de volgende aspecten heeft weet iedereen wat er mee bedoeld wordt.  Zo onderscheidt een goede merknaam zich van de rest door uit te blinken op onder andere de volgende punten:

  • Maximaal drie lettergrepen
    Een korte merknaam is makkelijker te onthouden. Daarnaast straalt het kracht uit als je erin slaagt om een merknaam te formuleren die niet langer is dan drie lettertypen, maar toch pakkend is.
  • Goed uit te spreken
    Een korte, pakkende merknaam heeft als voorwaarde dat hij gemakkelijk uit te spreken dient te zijn. Door het aantal lettergrepen te beperken, bevorder je als het goed is ook de uitspraak. Mond-tot-mondreclame wordt vaak gezien als de beste reclame, en dat wordt natuurlijk gestimuleerd door van tevoren goed na te denken over de uitspraak van een merknaam.
  • Goed leesbaar
    Door een merknaam te kiezen die goed leesbaar is, maak je het drukwerk (folders, visitekaartjes en promotie materiaal) een stuk effectiever. Potentiële klanten moeten namelijk direct en zonder moeite kunnen zien om welk merk of bedrijf het gaat.
  • Originaliteit
    Onderscheid je van de rest. Verzuip niet in de ‘red ocean’, maar focus je op je onderscheidende vermogen. De kans dat een unieke naam blijft hangen bij de lezer is namelijk een stuk groter, dit heeft de innovatie in bedrijfsnamen namelijk veroorzaakt. Zorg er wel voor dat je merknaam niet kan worden geassocieerd met eventuele andere merknamen. Een originele naam helpt je om je merknaam in de toekomst verder uit te kunnen bouwen.

Het is verstandig om bovenstaande punten goed in acht te nemen tijdens het voorwerk om tot een goede pakkende merk- of bedrijfsnaam te komen. Achteraf iets corrigeren is immers moeilijker dan er vooraf goed over nadenken. Mocht je moeite hebben met het vinden van een goede merk-, product- of bedrijfsnaam, dan kun je altijd terecht bij een bedrijf dat zich specialiseert in het bedenken van dergelijke namen. Een goed voorbeeld van een dergelijk bedrijf is Brandding, een bedrijf dat zich sterk focust op het bouwen van sterke merken voor innovatieve producten of diensten. Sa