Hoe is succesvol bottom-up innovatie realiseren?

Bottom-up innovatie is een buzz-woord wat veel gebruikt wordt binnen organisaties. Echter is deze manier van innoveren lastig. Zo kunnen we bijvoorbeeld vaststellen dat er menig aantal goed bedoelde bottom-up innovatie initiatieven een stille dood sterven omdat ze gewoon niet worden gepraktiseerd. Dat terwijl ze prima verandering zouden kunnen realiseren die de onderneming in kwestie vooruit kan helpen.

Hoe komt dat? Waarom is bottom-up innovatie lastig?

In dit geval wordt er vaak met de beschuldigende vinger naar de onderneming in kwestie gewezen, maar dat is niet altijd correct. Door het in het leven roepen van een goed uitgedokterde bottom-up innovatie strategie is het immers ook voor medewerkers mogelijk om het verschil te maken.

Ga stapsgewijs te werk, maar durf te beginnen

Een zeer belangrijk probleem dat zich stelt heeft te maken met het feit dat menig aantal ondernemingen zichzelf in één klap veel teveel druk opleggen. Er worden vanaf het begin enorme stellingen gedaan die het angstzweet tot in de schoenen van de ondernemer doen druppelen.

Een belangrijke tip op dit vlak is om niet in één klap ingrijpende veranderingen op verschillende niveaus door te willen voeren, maar wel stapsgewijs te werk te gaan. Integreer bijvoorbeeld contactmogelijkheden in je klantenservice waardoor je, je klanten beter te woord kan staan.

Je kan er ook voor kiezen om één belangrijk onderdeel van je customer journey aan te pakken waardoor er op een efficiënte manier meer omzet kan worden gerealiseerd. Impact maken op een bescheiden onderdeel is in de praktijk echt veel eenvoudiger dan alles in één klap beter te proberen doen. Daarnaast bewijst het een succes van kleine verbeteringen waardoor er een positieve houding ontstaat.

Het “not invented here syndroom”

Ondanks het feit dat de pijnpunten op vlak van innovatie soms sterk afhankelijk zijn van het bedrijf in kwestie, kunnen er op de markt ook enkele globale pijnpunten worden opgemerkt.

Eén van deze pijnpunten is het gevolg van het zogenaamde “not invented here” syndroom. Door de jaren heen zijn menig aantal ideeën op deze manier in de kiem gesmoord. Hoe komt dat precies?

Het mooiste voorbeeld van dit syndroom verwijst naar de situatie waarin je als ondernemer bijvoorbeeld urenlang bezig bent geweest met het werken aan een bepaald idee. Uiteindelijk ben je klaar om dat idee te praktiseren, maar wordt duidelijk dat je collega’s of managers helemaal niet voor jouw oplossing staan te springen. Isolatie is de belangrijkste moordenaar van innovatie. De eerste validatie van je idee die je moet ontvangen is deze van de organisatie zelf.

Bovenstaande zorgt er voor dat isolatie voorkomen moet kunnen worden. Dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan, want hoe begin je daar nu precies mee? In het bijzonder door samen aan de slag te gaan.

Stel in eerste instantie een klein groepje samen met mensen die over de motivatie beschikken om te innoveren. Nodig vervolgens ook een aantal stakeholders uit en ga samen rond de tafel zitten om te gaan brainstormen. Je zal er van versteld staan hoeveel positieve energie er op deze manier kan ontstaan. Samen dingen oppakken en alle betrokken personen het idee geven dat ze vanaf het eerste moment hebben bijgedragen aan de uitwerking van een bepaald idee kan een uitermate positief effect met zich meebrengen.

De essentie van het creëren van bewijslast

Van cruciaal belang bij bottom-up innovatie is om aandacht te besteden aan het zogenaamde “ontmeningen”. Dit betekent concreet dat je er voor moet zorgen dat je zo snel mogelijk in de fase van de bewijslast terecht komt. Het leveren van bewijs kan in de praktijk op verschillende manieren gebeuren, namelijk:

  • Door het opzetten van kleine experimenten;
  • Door het meten van de resultaten;
  • Door je lessen te trekken uit gemaakte fouten;

Het is van cruciaal belang dat het uiteindelijke resultaat van je innovatieve idee zo concreet mogelijk is. Bovendien spreekt het voor zich dat ze bij voorkeur in lijn moet liggen met de organisatie doelstelling. Wordt jouw organisatie afgerekend op de zogenaamde “New Promotor Score”? Dan is het belangrijk om na te gaan wat je experiment daarmee doet. Is het niet mogelijk om kwantitatieve resultaten te realiseren? Dan kan je minstens proberen om de kaart van de kwalitatieve resultaten te trekken.

bottom-up innovatie start met kleine initiatieven

Angst is de olifant van de porseleinkast. In de praktijk zorgen angst en twijfels er dan ook voor dat heel wat potentieel uitermate interessante voorstellen in de kiem worden gesmoord. Lijkt jou innovatieve idee te groots om meteen in de praktijk te kunnen realiseren? Hou het dan niet voor bekeken, maar start kleinschalig. De grootste veranderingen die plaats kunnen vinden in een bedrijf beginnen kleinschalig. Het experiment staat aan de basis van deze aanpak. Door klein te beginnen en stapsgewijs veranderingen door te voeren kan er in de praktijk steeds constructief worden toegewerkt naar de realisatie van de belangrijkste innovaties.