Het Nieuwe Werken en Innovatie
Tegenwoordig hoor je steeds vaker de term Het Nieuwe Werken maar wat is het eigenlijk en waarom wordt het zo gestimuleerd door organisaties? De nieuwe manier van werken zorgt ervoor dat medewerkers flexibeler ingezet kunnen worden en meer gericht is op resultaat en innovatie. Dit artikel beschrijft wat het is, tips en de valkuilen.
Wat is het nieuwe werken?
De term ‘ Het nieuwe werken’ kent zijn oorsprong in de ICT. Het grote Microsoft was het eerste bedrijf wat hiermee begon en wordt nog steeds gezien als pionier op het gebied. Het nieuwe werken houdt in dat medewerkers overal in staat moeten zijn om te kunnen werken ongeacht plek of tijd. In plaats van medewerkers 9 tot 5 op het kantoor rond te hebben lopen, wordt men vrijgelaten om bijvoorbeeld thuis of ergens anders te werken. Sturing van medewerkers vind dus ook meer plaats op basis van vertrouwen dan controle.
Belangrijk om in het achterhoofd te houden is dat niet alle medewerkers hiervoor geschikt zijn, sommige medewerkers zullen last hebben van de nieuwe verantwoordelijkheden die erbij komen kijken. Uiteraard kan aan de hand van trainingen en boeken duidelijkheid gegeven worden. Belangrijk is wel om eerst goed te kijken of het nieuwe werken wel bij de organisatie past, sommige organisaties gedijen beter bij vaste ritmes en controle op het werkproces.
Innovatie & het nieuwe werken
Het nieuwe werken is niet alleen goed voor flexibiliteit en eigen invulling van het werk, het zorgt er ook voor dat medewerkers innovatiever worden. Je kunt de nieuwe manier van werken dus beschouwen als een voorbeeld van van innovatief organiseren van organisaties. Doordat ze uit hun eigen omgeving weg kunnen komen ze in contact met andere impulsen zoals locaties en mensen. Daarnaast zijn medewerkers zelfstandiger wat er toe kan leiden dat organisaties platter worden. Platte en flexibele organisaties zijn succesvoller in innovatie dan hiërarchische organisaties met veel formele regels en procedures. De nieuwe manier van werken dient goed gefaciliteerd te worden om te voorkomen dat er misbruik van de vrijheid gemaakt wordt en mensen hun tijd goed kunnen inzetten. Enkele belangrijke onderdelen van het nieuwe werken:
- ICT ondersteuning, denk bijvoorbeeld aan een intranet dat vanuit thuis te bereiken is
- Flexplekken, goede (internet) verbinding
- Duidelijkheid in wat de verwachtingen zijn en hoe het nieuwe werken werkt
- Durven loslaten van medewerkers
- Vertrouwen is misschien wel de belangrijkste bouwsteen van het nieuwe werken
Nadelen van het nieuwe werken
Naast dat de nieuwe manier van werken veel voordelen bied zoals hogere productiviteit en betere resultaten heeft het ook nadelen. De nieuwe manier van werken is dus niet per definitie heiligmakend. Door de nadelen goed in kaart te brengen voor uw organisatie is het mogelijk deze valkuilen te tackelen. Een aantal problemen waar veel organisaties tegen aan lopen met het uitrollen van de nieuwe manier van werken zijn de volgende:
- Barrières tussen privé en werk vervagen, wanneer medewerkers altijd en overal bij het werk kunnen betekent dat dit dus ook thuis gebeurd. Echte werktijden bestaan niet meer, wat de druk kan verhogen. Denk aan ‘ even snel een mailtje versturen’ etc.
- Fysiek contact met collega’s. Wanneer mensen verspreid over locaties werken kan de aansluiting met de organisatie minder worden. Het samen lunchen of koffie drinken kan worden gemist door medewerkers
- Onduidelijkheid over wie wat doet. Doordat medewerkers zelf hun tijd indelen is het niet duidelijk voor iedereen wat hij/zij precies doet.
- Vertrouwen op de werknemer. Doordat managers moeite hebben met het vertrouwen van werknemers kan dit voor gespannen relaties zorgen. Uiteindelijk zal dit een zeer negatief effect hebben op zowel de medewerkers als de leidinggevenden.
Conclusie over het nieuwe werken
Vrijwel elke organisatie is bezig met een bepaalde vorm van het nieuwe werken. Denk bijvoorbeeld aan de overheid, maar ook in de zorg probeert men het nieuwe werken te introduceren. Het nieuwe werken kent vele vormen en is goed af te stemmen voor elke organisatie. Wanneer een organisatie overweegt het nieuwe werken te introduceren is het belangrijk duidelijk te hebben wat het doel ervan is. Door vanuit een doel te werken kan het nieuwe werken gebruikt worden om dit doel te bereiken. Voor sommige organisaties is het bijvoorbeeld goed om 1 dag in de week thuiswerken toe te staan terwijl dit voor andere organisaties 3 of 4 dagen is. Analyseer de situatie goed en bespreek met medewerkers wat hun visie is. Door een goede afstemming kan het nieuwe werken enorm veel opleveren. Geïnteresseerd in het nieuwe werken? Bekijk ook de pagina met een aantal goede boeken over dit onderwerp die niet mogen ontbreken bij elke manager.