Gemeentes en Sociale Innovatie – de manier om in contact te komen met burgers?

0

Dat er steeds meer moderne technologie ontwikkeld wordt, is duidelijk. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet achteropraakt? De tijd vliegt voorbij en voordat je het weet bestaat er alweer een nieuw apparaat, een nieuw soort internet of digitale munteenheden waarmee je kunt betalen. Als gewone burger is het soms al lastig om alles te blijven volgen, maar hoe doen gemeentes dat eigenlijk? Dit vereist sociale innovatie.

Gemeente zoekt contact met burgers

Informatie alleen maar beschikbaar maken op websites past niet helemaal meer bij deze tijd. Als gemeentes beter en meer willen samenwerken met de burgers, dan moet de samenwerking aangepast zijn op de burger. Allereerst is dat het kenbaar maken van vernieuwingen binnen de gemeente. En dat niet alleen via de website van de gemeente zelf, maar ook via social media. Zoek uit waar de burgers komen, waar ze zitten en hoe je hen dus ook het best kunt bereiken. Kortom: marketing voor gemeentes.

Ook Interessant

Innovatief sociaal ondernemerschap

Hoe bereik je sociale innovatie?

Een sociale vernieuwing kan alleen ontstaan als beide partijen daarvoor open staan en ook een open houding naar elkaar hebben. Dus dat betekent dat beide partijen open kaart moeten spelen en transparant om moeten kunnen gaan met informatie. Eenmaal aanbeland op dit punt, kun je elkaar meer vertrouwen en daardoor beter naar elkaar luisteren, begrip voor elkaar tonen en kritiek geven waar nodig. In gemeenteland wordt dit ook wel burgerparticipatie genoemd.Op deze wijze is het duidelijker wat er in een gemeente speelt en weet de gemeente weer wat burgers graag zouden willen zien of juist wat anders zou kunnen. Je komt met elkaar in gesprek.

Als de gemeente in contact wil komen met haar burgers, dan moet je ze weten te bereiken. Stel je flexibel op, ga de straat op, ga naar cafés. Maak gebruik van social media, zoals Facebook, Instagram en Twitter. Spoor jouw publiek aan om via deze wegen contact met je op te nemen. Zo houd je het laagdrempelig en zorg je ervoor dat de mensen weten hoe ze de gemeente moeten vinden. Zo leer je om samen te werken en is sociale innovatie en burgerparticipatie binnen handbereik.