Digitale innovatie, hoe blijf je toekomstbestendig?
Digitale innovatie, hoe blijf je toekomstbestendig?
Digitale innovatie is een ander soort innovatie wat de laatste tijd vaker naar voren komt. Vormen van innovatie zoals productinnovatie, radicale innovatie of incrementele innovatie zijn alom bekend, digitale innovatie doet nu ook zijn intrede. Deze vorm van innovatie heeft alles te maken met kunstmatige intelligentie, machine learning en big data.
Een aantal voorbeelden van digitale innovatie
Digitale innovatie is elke dag om ons heen. Onze smartphone die aan social media gekoppeld is, e-mail, apps en on-demand televisie zijn allemaal voorbeelden van digitale innovatie. Ook staat de volgende stap van de digitale innovatie op ons te wachten. Denk bijvoorbeeld aan domotica (dit is slimme apparatuur in huis) of smartwatches. Op dit moment zijn die innovaties nog groeiend maar er zijn oplossingen die naar een compleet zelf sturend huis gaan op basis van jouw gedrag.
Digitale Disruptie
Door deze disruptie op digitaal vlak staan traditionele business modellen onder druk. Deze manieren van geld verdienen werken vaak niet meer. Neem als voorbeeld Netflix, door in te spelen op digitale innovatie en hun business model te innoveren zijn zij nu de grootste ‘videotheek’ van de wereld.Tegenwoordig kan iemand met een laptop, een flinke dosis ambitie en wat kennis over de markt betreden en het opnemen tegen traditioneel grote partijen. Uiteraard zijn middelen belangrijk om een markt te betreden maar een trend is dat er onwijs veel startups in Nederland en andere landen markt afnemen van traditionele bedrijven. Iemand kan met een laptop en wat kennis de concurrentie aangaan met grote organisaties in dezelfde markt.
De kansen van Digitale Innovatie
Zoals eerder beschreven biedt digitale innovatie veel kansen voor zowel gevestigde bedrijven als nieuwe bedrijven. Door in te zetten op nieuwe technologieën en het slim gebruik maken van social media is het mogelijk exponentieel te groeien. Om goed mee te kunnen gaan met digitale disruptie zijn hier onder een aantal punten die je als organisatie mee kunt meenemen in een digitale strategie
- Is er voldoende kennis aanwezig over de mogelijkheden?
- Zijn er resources die gebruikt kunnen worden voor dit doeleinde
- Maak budget vrij voor investeringen in digitale oplossingen of marketing.
- Is de organisatie flexibel genoeg om snel te kunnen aanpassen
- Gebruik kennis van de organisatie en probeer intern innovatieve ideeën te generen door bijvoorbeeld brainstormsessies
- Nodig desnoods een externe creatieve partij in om de manier van denken te promoten