Creativiteit en Innovatie zijn erg belangrijk voor elke organisatie. Nieuwe ideeën ingebracht door medewerkers is iets wat elke manager graag wil verbeteren in zijn organisatie. Creatieve input kan een bedrijf sterk verbeteren, omdat het kan leiden tot innovatie. Managers vaak verwarren vaak innovatie met een uitvinding en creativiteit. Dit artikel zal hier duidelijkheid in scheppen zodat de verschillen goed duidelijk worden.
Wat is creativiteit en innovatie?
Om creativiteit te vergroten in een organisatie is het belangrijk om te weten wat het precies is en hoe het kan worden bestuurd. Creativiteit is de productie van nieuwe ideeën die passend en nuttig zijn in een bepaalde situatie. Voor managers is het erg belangrijk om te begrijpen hoe het creatieve proces gemanaged kan worden. Het managen van creativiteit en innovatie is moeilijk maar zeer belangrijk voor managers. Vaak is wordt het belang van creatief denken en de invloed ervan onderschat door een manager. Zij zijn vaak de mensen die het creatief vermogen van medewerkers kunnen stimuleren. Het gehele creatieve proces kan worden gemanaged en kan worden bestuurd! Creativiteit en innovatie gaan hand in hand, en zijn essentieel voor een organisatie.
Mythen over creativiteit – ‘Het valt niet te leren’
Creativiteit en innovatie wordt vaak verkeerd begrepen en er gaan veel mythes rond over wat het nu precies is:
- Je hebt het of je hebt het niet, veel van mijn medewerkers zullen het wel niet hebben;
- Het valt niet leren, dus moeite stoppen in niet creatieve mensen is nutteloos;
- Je kunt niet leren het en daarom is het niet een kwantificeerbaar of overdraagbaar;
- Het behoort tot kunst of muziek en zeker niet tot de zakelijke omgevingen.
Niet alleen over creativiteit is veel verwarring, ook het managen ervan is iets dat vaak niet duidelijk is. Vaak wordt gedacht dat creativiteit en innovativiteit op de volgende manieren verbeterd en bestuurd kan worden (wat niet zo is):
- Geld is een grote motivator;
- Tijdsdruk zorgt ervoor dat mensen creatief worden, dus hoge druk op de werkvloer;
- Angst forceert doorbraken;
- Concurrentie verslaat samenwerken;
- Een gestroomlijnde organisatie is een creatieve organisatie.
Wat bevordert de creativiteit?
Creativiteit en innovatie is iets wat elke manager zou moeten proberen te verhogen in haar organisatie. Onderzoek heeft aangetoond dat de volgende factoren belangrijk zijn om het te verbeteren in een organisatie.
- Uitdagend werk;
- Organisatorische aanmoediging, de gehele organisatie moet erachter staan;
- Werkgroepen, die intensief samenwerken;
- Aanmoediging van hoger geplaatste medewerkers;
- Vrijheid, het nieuwe werken is hier een voorbeeld van.
Nieuwe input en dus creatief vermogen komt voort uit mensen die worden gestimuleerd uit meerdere kanten binnen de organisatie. Het plaatsen van een ‘prijs’ voor het beste idee zal het proces alleen maar belemmeren omdat medewerkers dan ‘een goed idee’ gekoppeld zien aan beloning. Dit zal leiden tot minder echte creatieve ideeën en meer minder creatieve ideeën.
Wilt u meer weten over creativiteit en innovatie? Lees de artikelen over teams en creativiteit, twee technieken om de creativiteit te versterken en uitleg waarom bepaalde werknemers moeite hebben met creatieve processen.