De belangrijkste uitdagingen bij corporate innovatie

Jarenlang was het zo dat corporates eigenlijk min of meer verzekerd waren van hun bestaansrecht. De markt is sinds die tijd echter danig geëvolueerd. Een bedrijf dat tegenwoordig interessant en winstgevend is hoeft dat dan ook zeker in de toekomst niet meer automatisch ook te zijn, in tegendeel. Continue innovaties, zoals incrementele innovaties, op de markt zorgen er voor dat ook gevestigde waarden het vuur aan de schenen wordt gelegd. Als CEO spreekt het voor zich dat je, je wil kunnen wapenen tegen deze belangrijke concurrenten, maar hoe gaat dat precies in zijn werk? Wij zochten de belangrijkste uitdagingen en voordelen bij corporate innovatie voor je uit en stellen ze hier op deze pagina graag aan je voor.

3 belangrijke uitdagingen voor corporate innovatie

De ondernemingen die op de markt actief zijn worden tegenwoordig geconfronteerd door drie concrete uitdagingen. Het gaat hierbij om de volgende:

  1. Een kortere levensduur van een product of dienst;
  2. Het ontstaan van nieuwe technologieën;
  3. De invoering van nieuwe businessmodellen;

De vraag die zich daarbij stelt is of deze bedrijven daar wel echt tegen zijn opgewassen of niet. Voor heel wat gevestigde waarden in de markt dringt een grondige heruitvinding zich op. Zonder zichzelf opnieuw uit te vinden is de kans bijzonder groot dat ze de boot van de toekomst missen of in ieder geval in nog woeliger vaarwater terecht zullen komen. Innovatieliteratuur stelt zelfs dat organisaties die niet bezig zijn met innovatie ten dode zijn opgeschreven.

1.) De drastische terugval in levensduur

In de voorbije eeuw was er nog sprake van een gemiddelde levensduur onder S&P-bedrijven van zo’n slordige 50 jaar. Tegenwoordig is dat alleen nog een illusie. De gemiddelde levensduur van deze bedrijven is dan ook spectaculair teruggevallen richting amper 15 jaar. Deze sterk aangepaste cyclus kan er in de praktijk perfect voor zorgen dat op dit ogenblik nog onbekende bedrijven binnen 15 jaar aan de top van de bedrijfswereld staan.

2.) De komst van nieuwe businessmodellen

Een tweede uitdaging waar corporates tegenwoordig mee worden geconfronteerd gaat schuil in het invoeren van nieuwe businessmodellen. De komst van dergelijke, nieuwe businessmodellen zorgt er namelijk in de praktijk voor dat de kaarten nog eens extra opgeschud worden. Neem als voorbeeld Airbnb. We kunnen vaststellen dat ’s werelds grootste hotelketen tegenwoordig niet eens over echte hotels beschikt. Het grootste muziekplatform ter wereld (Spotify) heeft tot op moment van schrijven ook nog geen enkele plaat uitgebracht. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van nieuwe businessmodellen die duidelijk maken hoe snel er een bom onder een huidige business model gelegd kan worden.

3.) De (snelle) introductie van nieuwe technologieën

Het merendeel van de CEO’s slaagt er in de praktijk in om zonder probleem nieuwe technologieën op te noemen. Deze nieuwe technologieën stellen de gevestigde technologieën sterk in twijfel. Extra belangrijk om rekening mee te houden is ook de snelle opkomst van deze nieuwe technologieën. Daar waar er vroeger vaak sprake was van een behoorlijke tijdspanne waarin nieuwe technieken zich opvolgden, is dat tegenwoordig niet langer het geval. In een mum van tijd kan er een nieuwe technologie op de markt verschijnen die een gevestigde waarde naar de troon kan stoten.

Even tussendoor..

Bezig in een corporate en heb je ambitie om te innoveren? Dan zul je veel hebben aan het boek ‘ The Corporate Startup’. Een boek met veel handige aanpakken en praktische voorbeelden om met weerstand om te gaan.

Welke oplossingen bestaan er voor deze uitdagingen?

Het landschap van de bedrijfswereld lijkt tegenwoordig een mijnenveld te zijn. Om er zeker van te zijn dat je het mijnenveld veilig door kan komen zijn er enkele belangrijke aandachtspunten. Enkele concrete oplossingen die toegepast kunnen worden voor de problemen die zich hierboven stellen zijn de volgende.

1.) Durf de onderneming kritisch te bekijken

Bestuurders van corporates zitten in de praktijk uiteraard slechts een aantal jaren op hun stoel. Het gebeurt niet zelden dat CEO’s het dan ook bijvoorbeeld slechts drie jaar uitzingen. Waarom zou men in die drie jaar de volledige bedrijfsvoering om gaan gooien wanneer in het verleden is gebleken dat ze wel gewoon werkt?

Inderdaad, in het verleden is dat gebleken, maar werkt diezelfde bedrijfsvoering vandaag de dag nog steeds? Want dat is een compleet andere vraag. Je onderneming als CEO in vraag durven stellen. Beseffen dat het anders moet is van cruciaal belang om de toekomstige hindernissen het hoofd te kunnen bieden.

2.) Durf te investeren in corporate innovatie

Bedrijven blijken nog steeds vaak bang te zijn om af te stappen van het bekende. Toch is dat precies wat nodig is om de toekomst vreugdevol tegemoet te kunnen zien. Enkele van ’s werelds meest succesvolle bedrijven hebben het aangedurfd om zichzelf een doel voor ogen te stellen wat door iedereen in eerste instantie als gek werd bestempeld.

Netflix zei bijvoorbeeld dat ze films en series over de hele wereld aan iedereen beschikbaar gingen stellen zonder het gebruik van een fysieke drager. Elon Musk, de eigenaar van SpaceX en medebedenker en oprichter van onder meer Tesla zei dat het tijd werd om Mars te gaan koloniseren omdat we deze planeet toch om zeep zouden helpen.

De doelen die de meest succesvolle CEO’s zich hebben gesteld leken op het eerste zicht misschien onhaalbaar, maar bleken uiteindelijk hun sleutel tot succes te zijn. Durven innoveren is tegenwoordig voor alle bedrijven dan ook een absolute must wanneer ze het hoofd boven water willen houden.

3.) Geef start-ups de mogelijkheden die ze verdienen

Last but not least, start-ups kunnen een uitermate belangrijke meerwaarde betekenen voor de gevestigde corporates. Start-up concepten krijgen het evenwel in de praktijk steeds vaker moeilijk om zich door te kunnen zetten. Een start-up die binnen een periode van twee jaar een omzet realiseert van tien miljoen wordt dan ook niet serieus genomen door business units met een omzet van meer dan één miljard. De focus van deze managers ligt echter compleet anders in vergelijking met deze van de start-ups. Voor deze laatste is een business plan maken het grootste tijdverlies dat er is terwijl dat voor gevestigde corporates net een must is.

Desalniettemin is het zo dat de spraakmakende innovaties tegenwoordig afkomstig zijn uit de hoek van nieuwe organisaties. Laat ze dus gerust hun ding doen en met een beetje geluk reiken zij je binnenkort de nieuwe technologie of het nieuwe product van de toekomst aan.

Heb jij tips voor corporate innovatie? Laat het weten in een reactie.