Business Model Innovatie, hoe belangrijk is dit?

Globalisatie eist dat bedrijven meer klant gericht zijn. De logica van het industriële tijdperk is niet langer levensvatbaar aangezien klanten steeds meer eisen. De nieuwe omgeving dwingt bedrijven om te heroverwegen hoe zij kunnen profiteren van hun producten en diensten. Daardoor is innovatie in hun business model nodig. Traditionele manieren om geld te verdienen blijken steeds vaker niet goed meer te werken. Een business model bepaalt hoe de onderneming waarde creëert voor hun klanten.Ook bepaald een business model hoe er winsten behaald kunnen worden. Om te profiteren van innovatie, moet het bedrijfsleven niet alleen uitblinken in product innovatie. Ook business model innovatie is van essentieel belang.. Een nieuwe innovatie eist vaak ook een ander business model waardoor business model innovatie onontkoombaar is voor organisaties.

Voorbeelden van business model innovatie

Een goed voorbeeld van business model innovatie is Netflix. Netflix begon als een DVD-verhuur bedrijf. Na bloeiende periode van een paar jaar, zorgde het internet ervoor dat hun business model achterhaald werd. Mensen konden snel en makkelijk hun eigen DVD’s bestellen of zelfs (illegaal) downloaden. Netflix werd dus geconfronteerd met een enorme uitdaging, de manier waarop Netflix geld verdiende was in gevaar en moest veranderd worden. Netflix zag de mogelijkheden van het internet en maakt het mogelijk om een groot scala aan films, series en documentaires te bekijken voor een vaste prijs per maand. De verandering van hun model zorgde ervoor dat zij nu een groot internationaal bedrijf zijn wat meer en meer abonnees aan zich weet te binden. De tactiek verandering was snel en paste goed bij de strategie.

Vaak worden online de zogenaamde ” Freemium ” modellen gebruikt. In eerste instantie, krijgen grote aantallen klanten gratis diensten. Zodra er een grote klanten database is ontwikkeld worden er  extra of betere functies aangeboden tegen een vergoeding. Een goed voorbeeld van deze business model innovatie is Spotify. Klanten zijn in staat om muziek te luisteren voor een beperkte tijd met reclame. Wanneer klanten onbeperkt toegang willen tot de muziek van Spotify moeten zij een abonnement afsluiten. Dit is het business model van Spotify en hiermee verdienen zij geld.

Technologische innovatie en bedrijfsmodellen

Technologische innovatie is geen garantie voor zakelijk succes. De ontwikkeling van nieuwe producten moeten worden gekoppeld aan een business model waarin hun ‘go to market’ en ‘het vastleggen van waarde’ duidelijk wordt. Ook al is je techniek is zo veel beter dan de bestaande technieken, als het business model is niet goed is kan er geen waarde ontrokken worden uit een innovatie. Het creëren van een goed business model bij een nieuwe technologie is dus erg belangrijk. Zonder business model innovatie voldoet de innovatie niet aan de commerciële prestaties die gewenst zijn. Marktinnovatie is een andere vorm van business model innovatie. Hierbij wordt er juist naar de bredere toepassing van een innovatie gekeken over branches.