Innovatief zijn, wat is het belang hiervan?

Innovatief zijn is bij organisaties en banen van levensbelang. Zo kan je als procesmanager niet star vast blijven houden aan traditionele gewoontes. Je moet elke concurrent voor blijven en dat betekent dat je moet vernieuwen. Door te vernieuwen en bij te blijven bij de huidige ontwikkelingen, blijf je gelijk aan je concurrenten of streef je ze voorbij. Het is belangrijk dat elk bedrijf innovatief en vernieuwend blijft. Innovatief zijn betekent eigenlijk dat je als persoon of organisatie met innovatie bezig bent.

Waarom jonge bedrijven innovatief zijn

Start-ups moeten zich in korte tijd bewijzen. Een beginnende onderneming kan twee kanten op: de kant van successen of de kant van falen. Een jong bedrijf is opgericht om iets op de markt te zetten en zich snel te bewijzen. Wanneer een nieuw bedrijf toetreedt tot een bestaande markt, is het belangrijk om echt iets op de markt te zetten dat onderscheidend, uniek en innovatief is. Daarmee worden er veel risico’s genomen en moeten de ondernemers uit hun comfortzone stappen, maar alleen met een innovatief product of vernieuwende dienst is succes binnen handbereik.

Een goed voorbeeld is HelloFresh. Er zijn zoveel partijen die eten aan huis brengen. Alleen HelloFresh is vernieuwend en anders. HelloFresh brengt verse en gezonde ingrediënten aan huis en heeft voor elke dag een ander recept. Dit concept is uniek. Daarmee is HelloFresh als start-up een enorm succes geworden. Echter zie je steeds meer concurrenten in de markt stappen waardoor concurrentie versterkt wordt.

Innovativiteit en Corporates

Niet alleen jonge bedrijven, maar ook grote organisaties moeten bij de tijd blijven en innovatief zijn. Een grote gevestigde organisatie kan in het verleden veel successen hebben bereikt met een bepaald product of dienst, maar kan in de toekomst geen successen meer garanderen. Een product of dienst moet met z’n tijd meegaan. Een goed voorbeeld hoe corporates kunnen leren van startups is beschreven in de innovatie case van Hyves.

Neem als voorbeeld Apple telefoons. Als Apple alleen nog de eerste versie van de smartphone uitbracht, was Apple allang verloren gegaan. Apple blijft vernieuwen en innoveren, net als alle andere concurrenten van Apple. Innovatief zijn betekent jezelf blijven uitvinden als organisatie en mensen binnen deze organisatie.

Innoverende organisaties

Naast start-ups en grote bedrijven, zijn er ook organisaties die altijd bezig zijn met vernieuwen. Denk bijvoorbeeld aan denktanks, onderzoeksbureaus of wetenschappelijke instituten. Deze ondernemingen zijn innovatief in hun aard en hebben als doel om tot nieuwe inzichten en producten te komen.