5 Kenmerkende Eigenschappen van Succesvolle Startups
Wat zijn 5 eigenschappen van succesvolle startups? Om een startup succesvol op te starten is een serieuze investering nodig van tienduizenden euro’s. Veel startups halen nooit de scale up fase en worden na een periode van 1-2 jaar gestopt. Vaak zijn startups wel innovatief maar niet succesvol. De oorzaken van succes zijn verschillend voor elke startup. Echter kunnen we wel 5 kenmerkende eigenschappen van succesvolle startups benoemen die we vrijwel overal terug zien.
1. Succesvolle startups lossen een echt probleem op
Het is belangrijk dat ondernemers vooruitlopen en een probleem kunnen oplossen wat overal op de wereld gevoeld wordt. Hierdoor is een oplossing schaalbaar wat de continuïteit van een startup verbeterd. De oplossing moet zeer innovatief zijn en een gat in de markt oplossen. Daarbij is het belangrijk dat het idee de juiste timing heeft en de wereld er klaar voor is. Het startup bedrijf beantwoordt vaak aan de vraag van de markt maar tegenwoordig zijn er ook steeds meer succesvolle startups die zich focussen op een maatschappelijk probleem. Sociale innovatie is een van de eigenschappen van succesvolle startups die de laatste tijd steeds vaker voorkomen.
2.Succesvolle startups hebben ’the eye on the ball’
Groei is dé focus van een startup. Zo snel mogelijk klanten aan je binden en doorgroeien. De doelen binnen een startup moeten hier volledig op gefocust zijn. Dit zie je terug bij succesvolle startups, zo snel mogelijk het concept bewijzen en opschalen. Een goede manier om dit voor elkaar te krijgen is de lean startup methode.
3. Succesvolle startups doen aan samenwerken
Bedrijven kunnen sneller succes boeken als ze samenwerken met andere bedrijven. Hierdoor hoeft het wiel niet zelf uitgevonden te worden. Een groot netwerk met bevriende ondernemers is daarom key. Het zien van synergieën tussen bedrijven en mensen draagt namelijk weer bij aan de focus op groei. Niet alleen samenwerken met andere partijen is belangrijk, ook het samenwerken met de eerste klanten is erg belangrijk. Succesvolle startups zien hun eerste klanten als een belangrijke manier om te groeien. Mond-op-mond reclame is namelijk een van de belangrijkste en effectiefste manieren om nieuwe klanten binnen te halen als bedrijf.
4. Succesvolle startupbedrijven kunnen omgaan met verandering
Tegenwoordig verandert de wereld sneller dan ooit. Het is dan ook belangrijk dat ondernemers ook goed om kunnen gaan met verandering. De bedrijf filosofieën zoals agile en lean passen dan ook het beste bij een bedrijf dat snel de markt wil veroveren. Het is belangrijk dat bedrijven snel hun schaal kunnen vergroten als dat nodig is maar ook kleiner kunnen worden als de situatie daarom vraagt. Het bijhouden van data kan veranderingen in de omgeving helpen voorspellen. Een van de eigenschappen van succesvolle startups is dan ook focus op big data. Data kan hen helpen met marketing en veranderingen.
5. Zichtbaarheid staat hoog in het vaandel.
Het is uiteraard belangrijk dat de organisatie zichtbaar is en uniek is in het zich onderscheiden bijvoorbeeld door een goede communicatie en een pakkend merk. Daarom is het ook belangrijk dat de startup charismatische mensen in dienst heeft die vol enthousiasme kunnen vertellen over hun idee. Zo wordt er meer media-aandacht gecreëerd voor de startup. Een goed voorbeeld hiervan is PicNic die zich richt op het online boodschappen doen