101 lessen die jouw innovatieknobbel inspireren [boekrecensie]

Innovatie; afgeleid van het woordje innovare wat min of meer betekent: ‘de creatie van iets nieuws’. In de zakelijke wereld hebben veel mensen het er over: je móet als organisatie innoveren om te overleven. Doe je dat niet, dan ben je ten dode opgeschreven. Een harde claim, maar niet onwaar. In de innovatieliteratuur komen dit soort claims ook regelmatig voor. Gesterkt door praktijk voorbeelden zoals Netflix versus BlockBuster zetten deze claim nog verder kracht bij. Maar hoe voorkom je dat je ten prooi valt aan de grillen van de markt?

In deze recensie van het boek ‘Inspiratie voor Innovatie’ ga ik dieper in op innovatie, de weerstand en de tips en aanpakken die Gijs van Wulfen beschrijft in zijn boek ‘Inspiratie voor Innovatie’. Leuke sidenote: als MSc Strategic Innovation Management alumni heeft het onderwerp me altijd erg geïnteresseerd en ben ik dus enthousiast gaan lezen.

Weerstand & innovatie

Zoals ik in de inleiding al schreef is het belang van innovatie duidelijk voor organisaties. Echter vergt innovatie een andere aanpak dan je gewend bent. Een van mijn eerste managers gaf me de tegelwijsheid mee: Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je had. Alleen, iets nieuws (of dit nu een aanpak of product is) kan vaak op weerstand rekenen, zeker in risicomijdende bedrijfsculturen.

Waarom?

Dit heeft te maken met menselijke psychologie. Het zogenaamde endowment effect legt uit dat mensen de huidige situatie overwaarderen met een factor 3. Dit is de basis voor weerstand richting innovatie. Weerstand richting innovatie is één van de centrale thema’s in het boek van Gijs van Wulfen

Les 17: Zeven Nee’s die echte innovators nooit accepteren

‘We hebben het altijd zo gedaan’ is een vaak gehoord argument om niet te innoveren. Hoe ga je daar mee om als innovator? Wat werkt wel en wat werkt niet? Gijs beschrijft in les 17 de belangrijkste zeven nee’s die innovators niet accepteren. De eerste nee die hij beschrijft is degene die ik hier eerder benoem. Andere veelgehoorde ‘nee’s’ zij: Er is geen budget.. of Nee, dit is veel te riskant.

Het grootste obstakel voor innovatie is het woordje ‘Nee’. Als innovator is het lastig om hiermee om te gaan. Gijs legt uit het belangrijk is de ratio te laten werken. Een ‘nee’ kun je namelijk gemakkelijk als persoonlijk opvatten met als gevolg een emotionele reactie van een innovator. Teleurstelling in jezelf en de organisatie volgt wat uiteindelijk tot gevolg heeft dat innovatie helemaal niet van de grond komt.

Gijs legt uit dat het belangrijk is erachter te komen waarom er één (of meerdere) nee’s gebruikt worden door mensen in een organisatie. Succesvolle innovators leren hoe ze intern steun krijgen voor hun innovatieve ideeën, concepten & prototypes. Hoewel het logisch klinkt, laat Gijs het wel in het midden hoe die steun precies tot stand moet komen.

Thema’s in het boek

Het boek is opgebouwd uit 101 innovatielessen opgedeeld in 7 thema’s: (1) innovatielessen van ontdekkers, in deze sectie van het boek gaat het met name over innovaties uit het verleden en hoe die tot stand zijn gekomen. Als voorbeeld les 5: Alleen door teamwork kom je als eerste op de Everest waarin hij beschrijft hoe Edmund Hillary de mount Everest beklom. Ondanks dat hij de geschiedenisboeken in gaat als de eerste bergbeklimmer was het een omvangrijke expeditie van een team met meer dan 400 mensen. De essentie van deze les: Teamwork is dus essentieel voor het bereiken van nieuwe hoogtes (2) een innovatiemindset krijgen, gaat over weerstand en onzekerheid van innovatie. (3) innovatie organiseren, duikt dieper in op de manieren waarop organisaties kunnen innoveren. Een wijze les in deze sectie vind ik nummer 31: het is niet I-nnovatie, maar WIJ-nnovatie. Je kunt vaak in je eentje veel ideeën hebben en dingen uitvinden alleen is de uitvoering van deze concepten vaak teamwork.

(4) innovatie starten, gaat over de valkuilen van innovatie. De feiten over innovatie zijn eigenlijk heel deprimerend: gemiddeld mislukken 70-90% van de innovaties. In dit thema van het boek gaat Gijs in op de interne valkuilen van innovatie zoals focus, (te) hoge verwachtingen en het goed leren kennen van klanten. (5) ideeën krijgen, de eerste les van dit thema gaat het over ideegeneratie. Waar krijg jij de beste ideeën? Waarschijnlijk niet op (thuis) kantoor. Een klein onderzoek van Gijs zelf laat zien dat in de auto op nummer 3 staat, slapen/dagdromen op 2 en de beste plek om nieuwe ideeën te krijgen lees je in les 59 van het boek.

(6) innovatie uitvoeren, is een sectie met praktische voorbeelden en tips over het daadwerkelijk tot stand brengen van innovatie. Met name veel lessen over experimenten en hoe je dit aan pakt. Uiteraard met mooie voorbeelden: wist je bijvoorbeeld dat James Dyson maar liefst 5.127 prototypes heeft gemaakt van de bekende zakloze stofzuiger voordat hij tevreden was? Het boek sluit af met (7) innovatiepioniers. Vele bekende en minder bekende mensen passeren de revue in diverse lessen. Van Desmond Tutu tot Jeff Bezos tot aan Shigeru Miyamoto, wat hebben zij geleerd van de ervaringen en hoe draagt dit bij tot jouw innovatie aanpak?

Het boek leest erg makkelijk weg en stipt belangrijke innovatie uitdagingen aan in snackable content. Een korte beschrijving van een situatie of anekdote zijn vaak het startpunt van een les. Tel daarbij op dat Gijs op zoek is gegaan naar mooie voorbeelden, lijstjes en vragen die je kunt stellen wanneer je in zo’n situatie terecht komt. Door de onderwerpen tastbaar te maken met voorbeelden is de informatie begrijpelijk en makkelijk te consumeren.

Handige tips

Het boek staat vol met handige tips en suggesties. Zonder de essentie weg te geven van het boek lees je onder andere of je een specifieke afdeling moet hebben die enkel gericht is op innovatie. Hoe je een innovatieteam nu eigenlijk samenstelt, wat een innovatiemanager moet kunnen en doen en hoe je mislukking van een innovatieproject voorkomt. De lessen zijn kort en krachtig en zorgen, zoals de boektitel doet vermoeden, voor inspiratie. Met name het laatste thema vond ik erg sterk doordat het verder gaat dan de standaard innovatie verhalen van Apple & Google.

Hoewel de thema’s opeenvolgend lijken kun je het boek ook gewoon open slaan en starten met lezen. De lessen zijn namelijk op zichzelf staand en zijn goed te gebruiken als voorbeelden in vergaderingen. Het boek leent zich bij om cadeau te geven gezien het handige formaat en de beknoptheid van de informatie.

Een zinvol boek voor jou?

Inspiratie voor Innovatie is een leuk boek wanneer je meer wil weten over innovatie, de valkuilen van innovatie en benieuwd bent naar succesverhalen. Blader het boek door en leer van de voorbeelden en aanpakken die Gijs beschrijft.

Ben je al actief bezig met innovatie en op zoek naar meer diepgang dan denk ik dat je je gram niet gaat halen met Inspiratie voor Innovatie. Gelukkig is dat ook niet de insteek van het boek. Desalniettemin mag dit boek niet ontbreken op het bureau van een innovatiemanager.

Kortom, Inspiratie voor Innovatie is een leuk en veelzijdig boek. Door de mooie voorbeelden, afbeeldingen, lijstjes en infographics krijg je een goed gevoel bij het toch abstracte innovatie. Geef het cadeau of koop het voor jezelf. En doe inderdaad die inspiratie op voor jouw baanbrekende innovatie.

Dit artikel verscheen eerder op Frankwatching

Laat een reactie achter

Uw e-mail adres zal niet worden gepubliceerd