Alles over Innovatie op 1 site
Wat is innovatie?

Wat is innovatie en wat is een uitvinding?

Innovatie komt in vele vormen voor. Helaas wordt de term vaak verward met een uitvinding.  Echter is een uitvinding geen innovatie, maar een innovatie is wél een uitvinding. Nogal verwarrend. Dit artikel zal duidelijkheid scheppen in de verschillende termen die niet hetzelfde zijn maar wel aan elkaar gerelateerd: creativiteit, uitvinding en innovatie. Als we naar de innovatie literatuur kijken zijn er enkele duidelijke verschillen tussen de drie termen die gerelateerd zijn, maar niet hetzelfde betekenen. Door de uitleg van creativiteit en een uitvinding zal er uiteindelijk antwoord gegeven worden op de vraag: Wat is innovatie?

Definitie van Creativiteit

Vaak wordt gedacht dat creativiteit alleen op gebieden zoals kunst en muziek voorkomt. Echter komt creativiteit overal in terug. Vooral voor (startup) bedrijven is creativiteit belangrijk omdat het een op langere termijn een goed competitief voordeel kan opleveren. De definitie van creativiteit halen we uit de innovatie literatuur en word door de wetenschapper Amabile als volgt gedefinieerd:

Creativiteit is de productie van nieuwe ideeën die passend en nuttig zijn in een bepaalde situatie.

Een voorbeeld van creativiteit: Stel, je bent op je werk en overal liggen papieren. Verschillende telefonische afspraken, afspraak om 10.00 uur met een vriend etc. Begraven in allerlei kleine papiertjes kom je met het idee om een beetje lijm op het papier te doen en ze tijdelijk op het beeldscherm van de computer te plakken.

Dit voorbeeld is letterlijk gebeurd bij 3M, een werknemer gebruikte daar zijn creativiteit om een nieuw idee te bedenken wat passend en nuttig was in zijn gegeven situatie. Het gevolg: de post-it. Als we dan kijken naar de definitie van creativiteit zie je het voldoet aan de ‘criteria’. Het is een nieuw idee die passen en nuttig was in deze situatie.

De resource-based view stelt zelfs dat creativiteit is een strategische resource is voor een bedrijf. Een strategische resource is iets wat waardevol, zeldzaam, niet te imiteren is en niet-vervangbaar is. Creativiteit is iets wat moeilijk te kopiëren is, niet te ‘vervangen’ voor iets anders, zeldzaam en waardevol omdat het bij mensen hoort. Geld is bijvoorbeeld een strategische resource die minder waardevol is omdat dit via verschillende wegen óók te verkrijgen is.

De definitie van een uitvinding

Een uitvinding en een innovatie worden vaak door elkaar gehaald. De computer (PC) was een uitvinding van Xerox in het begin van de jaren ’70, maar het was Apple / IBM die ervoor zorgde dat het een echte innovatie werd. Het feit dat we allemaal weten dan Apple computers maakt heeft dus iets te maken met het succes van de uitvinding op grote schaal in de markt.

Een uitvinding is de ontwikkeling van iets nieuws en nuttigs, ook wel creatief denken belichaamd in een fysieke vorm. Als je een creatief idee hebt is de volgende stap het fysiek maken van dit idee. Wanneer het fysiek gemaakt is noemen we het een uitvinding. Iedereen kan een uitvinder te zijn, maar niet alle uitvinders zijn innovators. Bijvoorbeeld, als je een leuk idee hebt over een voorverwarmde wc-bril en je besluit het om fysiek te maken, wordt het een uitvinding. Echter is het niet erg waarschijnlijk dat het een innovatie zal worden mede omdat het moeilijk te vermarkten is. Gaan wij met z’n alle op grote schaal verwarming in onze WC-bril kopen? Kortom, uitvindingen zijn min of meer experimenten van creatieve ideeën.

Wat is innovatie?

Dus een innovatie is niet uw zelfgemaakte voor verwarmde wc-bril, maar de post-it van 3M en de personal computer waren het wel. Wanneer is een uitvinding geen uitvinding meer maar een innovatie? Kortom, wat is innovatie?

Een innovatie is de succesvolle (commerciële) implementatie van creatieve ideeën door een organisatie.

Er zijn talloze voorbeelden van innovatie te vinden in dit artikel. De post-it die bedacht werd door een medewerker was niet direct een hit. Maar na een aantal jaren werd uiteindelijk het idee toch opgepakt en werden er commerciële inspanningen gedaan om het product naar de markt te brengen. Er moet een business model, strategie en tacktiek bedacht worden en uiteindelijk moet alles uitgevoerd worden.  Dit zorgt er voor dat een innovatie een commercieel succes kan worden. Daarnaast is het belangrijk om de innovatie te beschermen door middel van een octrooi. Hiermee wordt voorkomen dat iemand, of een bedrijf, het idee óók op de markt brengt. 

Xerox, de oorspronkelijk uitvinder van de PC is er niet in geslaagd om de PC tot een innovatie te maken. Zij hadden hun focus ergens anders op liggen destijds. Wellicht wanneer zij deze uitvinding wel hadden opgepakt is het goed mogelijk dat we nu niets anders kennen dan Xerox PC’s. IBM zag wel kansen in het idee van de computer en deed organisatorische inspanningen om de uitvinding te commercialiseren. De focus was om te laten zien dat dat de PC nieuw en nuttig is voor veel verschillende situaties, zoals berekeningen, brieven schrijven en natuurlijk het internet. Echter zijn lang niet alle innovaties zomaar een succes, ruim 90% haalt het eerste jaar niet eens. Innovaties mislukken ook met grote regelmaat, benieuwd waarom productinnovaties mislukken?