Soorten Innovatie, wat zijn de verschillen?

Innovatie is een woord dat steeds populairder wordt en vaker terug komt in het nieuws. Echter weten veel mensen niet precies wat innovatie is en welke soorten innovatie er zijn. De wetenschappelijke wereld heeft verschillende definities voor innovatie. Op deze website worden verschillende definities worden gebruikt, maar in wezen hebben ze betrekking op de dezelfde achterliggende gedachte. Enkele definities van de innovatie:

  • ‘Innovatie is de transformatie van ideeën in producten / diensten die kunnen worden gelanceerd op de markt’
  • “Een innovatie is de succesvolle (commerciële) implementatie van creatieve ideeën door een organisatie. ‘

Er is een verschil tussen innovatie, uitvinding en creativiteit. Dit artikel zal de verschillende soorten innovatie bespreken. Het eerste onderscheid is het verschil tussen procesinnovatie en productinnovatie. Een andere vorm van innovatie is duurzame innovatie, systeem-innovatie en marktinnovatie.

Productinnovatie

Innovatie van producten is iets wat we elke dag tegenkomen. Het betekent veranderingen in producten of diensten die de organisatie biedt. Een nieuwere en betere versie van een product kan worden beschouwd als productinnovatie. Echter, een nieuw innovatief product is niet per se door de klanten geaccepteerd. Lees in dit artikel waarom. Enkele voorbeelden om duidelijk te maken wat productinnovatie precies is:

  • Mobiele telefoon / smartphone;
  • De gebogen schermen van televisies;
  • Suikervrije cola;
  • Elektrische auto’s;
  • Pampers (afkomstig van de luchtvaartindustrie).

Sommige van deze productinnovaties worden als ‘nieuw’  beschouwd terwijl anderen innovaties al normaal worden gevonden. Weerstand tegen vernieuwing is normaal menselijk gedrag omdat mensen hetgeen wat ze kennen en hebben waarderen en niet direct waarde zien in verandering. Bedrijven moeten daarom ook oppassen dat productinnovatie niet mislukt.

Nieuwe producten kunnen veel opleveren voor bedrijven en kunnen het leven voor gebruikers een stuk makkelijker maken, echter is weerstand een cruciale factor in de acceptatie van een innovatie. Het overwinnen van weerstand moet daarom ook focus krijgen bij een innovatie traject. Hoe reageert de eindklant op de innovatie? Wat zijn mogelijke argumenten om de innovatie niet te omarmen? Welke doelgroep(en) zijn de zogenaamde early adopters en helpen met de brede acceptatie van innovatie? Het zijn relevante vragen die cruciaal zijn voor een succesvolle innovatie.

Procesinnovatie richt zich op de totstandkoming

Procesinnovatie is vaak iets dat de klant niet rechtstreeks te zien krijgt. Het betekent echter een aanpassing in de manier waarop producten gemaakt en geleverd worden. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe manieren van bezorgen of verplaatsen door middel van drones.  Procesinnovatie maakt het mogelijk om bijvoorbeeld goedkoper en sneller te produceren. Dus proces- en productinnovatie gaan hand in hand. Om succesvolle productinnovatie te bereiken, zal eerst een vorm van procesinnovatie behaald moeten worden. Enkele voorbeelden van procesinnovatie:

  • Robots worden gebruikt in de auto-industrie;
  • Levering van uw pakketten met drones (momenteel getest door grote bedrijven zoals Uber en PostNL);
  • Automatisering van het goedkeuren van leningen door banken;
  • 3 Printen

Processen zijn meestal intern bij bedrijven. Deze processen hebben positieve invloed op de efficiëntie op de manier waarop producten geproduceerd worden, maar kunnen ook het leven van klanten vergemakkelijken. Wat dacht je bijvoorbeeld van internetbankieren? Het scheelt de klant bezoekjes aan de bank en het scheelt de bank personeelskosten. Daarnaast kan één werknemer tegenwoordig veel sneller meerdere klanten helpen door de chatfunctie. Dit heeft voor zowel een bank als voor de klant een positief effect.

Een ander voorbeeld is 3D printen. Door deze innovatie is het bouwen van huizen een stuk goedkoper en simpeler geworden wat tot een golf van nieuwe innovaties leidde in de bouw. Tegenwoordig worden ook fietsbruggen, ecoducten en andere bouwwerken (deels) geprint.

Radicale innovaties en incrementele innovaties

Naast de types proces- en productinnovatie is er ook een verschil in de mate van vernieuwing die innovatie voortbrengt. Er zijn twee verschillende mate vernieuwing.

Deze soorten innovatie worden ook wel exploratief (radicaal) en exploitatief (incrementeel) innovaties genoemd. Deze verschillen zijn eenvoudig te herkennen. Aan de hand van voorbeelden in de tabel hieronder zal duidelijk worden wat nu een radicale product innovatie is en wat bijvoorbeeld een incrementele proces innovatie.

Een klassiek voorbeeld van radicale innovatie is de T-Ford begin 20e eeuw. Deze allereerste auto was iets compleet nieuws in de wereld omdat men tot die tijd met paard en wagen of trein zich verplaatste. Een voorbeeld van incrementele innovatie is de jaarlijkse vernieuwing van de iPhone. Bepaalde functies worden toegevoegd of verbetert maar in essentie blijft de telefoon hetzelfde. Echter kun je discussiëren of een innovatie incrementeel of radicaal is, maar over het algemeen worden compleet nieuwe producten of diensten gezien als radicale innovatie. Andere voorbeelden van radicale innovatie zijn drones, de transitie van typemachines naar computer (en nu whatsapp) en het eerste vliegtuig van de Gebroeders Wright in 1903.

Soorten innovatie

De verschillende soorten innovatie

De verschillende soorten innovatie zijn hierboven uitgelegd, en als je goed gelezen hebt weet je dat er nu verschillende soorten innovatie zijn. Incrementele productinnovatie, Radicale procesinnovatie enzovoorts. Ook duurzame innovatie, marktinnovatie en digitale innovatie is zijn soorten innovatie, echter zijn dit innovatie typen die de laatste jaren hun opmars gemaakt hebben. Met name de focus op duurzaamheid heeft geleid dat duurzame innovatie meer aandacht heeft gekregen.

Hieronder vind je een overzicht van voorbeelden van verschillende innovaties en hun ‘gradatie’. De radio is een schoolvoorbeeld van een radicale productinnovatie. Toen dit geïntroduceerd werd was dit compleet vernieuwend voor de markt. Mensen wisten bij de introductie niet echt wat er gebeurde. Een voorbeeld van een incrementele procesinnovatie is de verbetering van het gebruik van internetbankieren. Internetbankieren was er al, maar nu is het bijvoorbeeld mogelijk om direct vragen te stellen aan medewerkers of online een rekening te openen.

 RadicaalIncrementeel
Product innovatie
  • Mobile telefoon
  • Radio
  • Auto’s
  • Computers
  • Aspirine
  • Snellere computers
  • Nieuwe generatie iPhone
  • Schonere auto’s
Proces innovatie
  • Automatisering van robots
  • Online bankieren
  • Nieuwe toevoegingen aan online bankieren (zoals chat)
  • Snellere levertijden van webwinkels.

Over het algemeen brengen incrementele innovaties minder onzekerheid met zich mee in vergelijking met radicale innovaties. Toen de eerste computer werd gelanceerd was IBM zeer onzeker of  dit apparaat een succes zou worden. Zelfs hooggeplaatste werknemers van IBM geloofde niet dat het ooit een succes zou worden. Echter, wanneer IBM hun ontwrichtende innovatie (de PC) verbeterde door incrementele innovatie werd het steeds meer geaccepteerd. De introductie van een radicale innovatie brengt veel meer onzekerheid met zich mee maar heeft uiteindelijk ook een grotere opbrengst. In het geval van de computer zorgde dit voor een compleet nieuwe markt waarna er ook marktinnovatie plaats vond richting andere branches.

Nog even dit..

Zelf aan de slag met innovatie? Dan mag het boek ‘101 innovatielessen voor innovators’ niet ontbreken. Praktische tips en voorbeelden om aan de slag te gaan met innovatie. Lees de recensie hier en bestel het boek via Bol.com.

Welke soorten innovatie zijn er?

Er zijn diverse soorten innovatie. De bekendste zijn radicale en incrementele innovatie. Een radicale innovatie betekent iets totaal nieuws, denk bijvoorbeeld aan de eerste telefoon. Incrementele innovatie is de verbetering van een bestaande innovatie. Denk bijvoorbeeld aan draadloze telefoons.

Wat is een incrementele innovatie?

Een incrementele innovatie is het verbeteren van een huidig product of dienst. Eigenlijk: doen wat je al deed, alleen dan beter. Denk bijvoorbeeld aan steeds snellere computers of de iPhone 10 ten opzichte van de iPhone 8.

Hoe herken je verschillende soorten innovatie?

Het herkennen van het soort innovatie kan lastig zijn. De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: bestaat dit concept / product / dienst al? Als dat het geval is, is het vaak een incrementele innovatie. Wanneer dat niet het geval is neig je eerder naar een radicale innovatie.