Sociale innovatie in Nederland

Sociale innovatie is een term wat steeds vaker terug komt bij managers en bedrijven. Onderzoek heeft uitgewezen dat deze vorm van innovatie erg belangrijk is in het innovatieproces en voor een groot deel verantwoordelijk is voor de innovatie in Nederland. Wat het concept precies inhoudt lees je hier.

Belang van Sociale Innovatie

Sociale innovatie wordt steeds belangrijker. Uit recent onderzoek is gebleken dat traditionele R&D voor slechts 25% verantwoordelijk is voor innovatie. De andere 75% komt van sociale innovatie. Waarom is dat? Nederland is een dienst verlenend land waarin efficiëntie. Nieuwe werkwijzen zijn steeds belangrijker aan het worden in plaats van een totaal nieuwe technologie of concept.  Deze werkwijzen kunnen dan op nieuwe markten toegepast worden wat tot een andere vorm van innovatie zorgt.

Wat is Sociale Innovatie?

Sociale innovatie is een mind-set van een organisatie gericht op het collectief. Er moet vanuit het management een passie en visie zijn voor de toekomst. Duidelijke antwoorden op vragen zoals: Waar staat het bedrijf in 2025? Hoe gaan we om met de wereld voor de toekomstige generatie? spelen een belangrijke rol. Innovatieve bedrijven leggen veel accent op beloning van teamprestaties in plaats van op individuele bonussen, dit elimineert uitbuiting van posities en draagt positief bij aan het collectieve gevoel. En vaak blijkt dat innovatiesucces niet afhankelijk is van splinternieuwe technologie, maar meer van toepassing van technologie op nieuwe markten. Dit noemen we marktinnovatie.

Klanten en Sociale Innovatie

Een veel gehoorde methode om innovatief te zijn is het volgen van de klant. De klant is zeker belangrijk in het innovatie proces echter heeft dit ook nadelen. Wanneer een organisatie zich fixeert op een bestaande klantenkring kan er ‘blindheid’ ontstaan. Wanneer er teveel gefocust wordt op bestaande klanten worden er oplossingen bedacht die enkel de huidige klantenkring tevreden stellen terwijl dit niet direct bij de grotere groep van toepassing is. Een klankbordgroep kan hierbij helpen.

Sociale innovatie, welke aanpak?

Om te beginnen is het belangrijk dat er een duidelijke visie geformuleerd is. Zowel voor het bedrijf zelf als voor de markt. Verandert de markt? Hoe gaan wij daarmee om? Wanneer er een duidelijke visie is kan deze worden gecommuniceerd naar de organisatie. De organisatie dient getraind te worden in deze visie. Dit zorgt ervoor dat het een gezamenlijk doel is waar iedereen in de organisatie naar streeft. Op deze manier heeft iedereen zijn steentje bij te dragen aan deze visie en de oplossingen die daarbij horen.  Innovatie vloeit dan door de gehele organisatie.